eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Najcenniejsze marki świata 2011 - handel detaliczny

Najcenniejsze marki świata 2011 - handel detaliczny

2011-05-13 10:05

Marka Amazon wspięła się na miejsce nr 14 w rankingu BrandZ Top 100, stając się w ten sposób numerem 1 na światowym rynku handlu detalicznego. Wynik ten pochodzi z najnowszej edycji dorocznego badania stu najcenniejszych marek na świecie BrandZ Top 100 realizowanego przez Millward Brown.

Przeczytaj także: Najcenniejsze marki świata 2018 - rozrywka

Jak wynika z badania, wartość marki Amazon wzrosła o 37% do 37,6 mld USD, co świadczy o popularności i zasięgu handlu internetowego oraz o sile e-handlu na rynku detalicznym.

Amazon powstał w 1995 r. i w niedługim czasie stał się wiodącym sklepem internetowym, oferując niezrównany wybór, recenzje użytkowników oraz zniżki w opłatach za wysyłkę, budując w ten sposób bazę wiernych klientów. Amazon to najbardziej rekomendowana marka wśród użytkowników tego sklepu, którzy oceniają, że oferuje on „znakomitą wartość w stosunku do ceny”. Rozwój marki Amazon obrazuje, jak wielkie zmiany w zwyczajach zakupowych konsumentów dzieją się za sprawą mediów elektronicznych – z kolei detaliści funkcjonujący od dawna „w realu” mozolnie starają się zbudować swoją obecność w sieci.

Rosnąca rozpoznawalność i wartość marki Amazon dobitnie świadczy o zmianach zachowań zakupowych. W wyniku recesji konsumenci stali się bardziej sceptyczni i bardziej świadomi, wykorzystując na swoje potrzeby siłę technologii cyfrowych, co pozwala im poszukiwać najlepszych cen w oparciu o wiarygodne recenzje. Obecnie konsumenci dokonują zakupów bardziej przemyślanych, a mniej ostentacyjnych.

Sieć Walmart spadła w rankingu na drugie miejsce, a wartość jej marki osiągnęła 37,3 mld USD, natomiast Tesco – sieć z kapitałem brytyjskim – pozostała na miejscu nr 3 (wartość marki: 21,8 mld USD). Carrefour znalazł się na 4. miejscu z wartością marki wynoszącą 13,8 mld USD.

Badanie pokazało również, że dzięki rozwojowi rynku artykułów wyposażenia wnętrz rośnie wartość marek IKEA i Home Depot.

Inne ważne wyniki badania dotyczące rankingu detalistów:
  • Doskonały okres dla marek luksusowych i ekonomicznych – W tegorocznym rankingu doskonale poradzili sobie sprzedawcy detaliczni lokujący się na obu krańcach rynku. Świetnie prosperuje segment „oszczędnościowy”, w tym detaliści typu Poundland w Wielkiej Brytanii czy sklepy typu „wszystko za dolara” w USA. Detaliści z segmentu luksusowego (odrębna kategoria) również wypadli znakomicie, ponieważ konsumenci mieli więcej pieniędzy i byli gotowi je wydawać.
  • Nowe rynki – Największe marki globalne nadal prowadzą ekspansję na rynkach wschodzących, w tym w Chinach. Carrefour dokonał konsolidacji swoich licznych linii biznesowych pod wspólną marką. Doskonałe wyniki pozwoliły sieci Walmart poświęcić dużą część roku na negocjacje z siecią detaliczną Massmart z RPA – ten krok może zmienić krajobraz handlu detalicznego i przyczynić się do podniesienia standardu życia w całej Afryce.
  • Marki zyskują na wartości dzięki technologiom – W tegorocznym rankingu notujemy wzrost wartości marek detalistów takich jak jak Amazon czy eBay. eBay zdecydował się na odejście od swoich korzeni (czyli internetowego serwisu aukcyjnego) i uprościł swój portal, co przyniosło mu 15-procentowy wzrost wartości marki.

Informacje o badaniu
Ranking BrandZ uwzględniający sto najpotężniejszych marek na świecie (BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands), opracowywany na potrzeby grupy WPP przez Millward Brown Optimor, istnieje już piąty rok. Jest to jedyne badanie, które przynosi wskaźniki wartości marek bazujące na wywiadach z ponad milionem konsumentów na całym świecie i uwzględnia zarówno marki z rynku konsumenckiego, jak i z rynku business-to-business. Wskaźniki te są następnie łączone z uzyskanymi w rygorystycznych pod względem metodologicznym badaniach na temat finansowych i ogólnobiznesowych wyników każdej ze spółek (dane z agencji Bloomberg i Datamonitor). Umożliwia to pokazanie wymiernej roli marek w generowaniu przychodów i budowaniu kapitalizacji rynkowej spółek. Postrzeganie marek przez konsumentów ma kluczowe znaczenie dla określenia ich wartości, ponieważ na markę składają się zarówno wyniki biznesowe firmy, jak i jakość produktu, klarowność pozycjonowania i pozycja rynkowa. W rankingu brane są pod uwagę rozbieżności regionalne, gdyż rola marki może się różnić znacząco w poszczególnych krajach, nawet w przypadku marek o zasięgu lokalnym.

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: