eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek reklamy w Polsce I kw. 2011 r.

Rynek reklamy w Polsce I kw. 2011 r.

2011-05-05 12:20

Rynek reklamy w Polsce I kw. 2011 r.

Struktura wydatków rynku mediowego © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (11)

Rynek reklamy w I kwartale 2011 roku wzrósł o 6,9% w stosunku do analogicznego okresu 2010 r., osiągając poziom 1,61 mld złotych netto. Wzrost ten miał miejsce głównie za sprawą zwiększonych inwestycji w Internecie i telewizji, które to w analizowanym okresie wyniosły odpowiednio 190 i 839 mln zł - podaje raport "MPG Media Market Scan 1Q 2011. Analiza rynku reklamy w Polsce".

Przeczytaj także: Reklama telewizyjna wciąż na topie

I. Rynek ogółem


fot. mat. prasowe

Struktura wydatków rynku mediowego

Struktura wydatków rynku mediowego

Według estymacji MPG, całkowita wartość rynku reklamy w I kwartale 2011 roku wyniosła 1,61 mld złotych netto, rosnąc w stosunku do pierwszego kwartału roku poprzedniego o 6,9%. Wzrost ten podyktowany był przede wszystkim intensywnym rozwojem wydatków internetowych – w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku inwestycje zwiększyły się o 17%. Drugi w kolejności najsilniejszy 10% wzrost wydatków odnotowało radio, osiągając tym samym wartość 125mln złotych netto.

Inwestycje w reklamę telewizyjną osiągnęły poziom 839 mln złotych, rosnąc o 6,6% w stosunku do roku ubiegłego. Wydatki na pozostałe media spadły. Gazety i magazyny odnotowały spadki o 0,2% i 0,3% w 1kw. 2011 roku do poziomów 143mln i 179mln złotych. Wydatki na kino i outdoor zmalały w stosunku do pierwszego kwartału 2010 odpowiednio o 4,1% i 5,2% do poziomów 19 i 115 mln złotych netto.

fot. mat. prasowe

EqGRP wygenerowane w poszczególnych grupach kanałów

EqGRP wygenerowane w poszczególnych grupach kanałów

Jak czytamy w raporcie, największy wpływ na wzrost rynku miał intensywny rozwój sektorów telekomunikacji, higieny i pielęgnacji i farmaceutyków. Podobnie jak przed rokiem, w 1 kwartale 2011 roku najważniejszymi sektorami rynku reklamy pod względem udziału w wydatkach całej branży były: żywność i napoje, produkty farmaceutyczne, telekomunikacja, higiena i pielęgnacja, które utworzyły łącznie ponad 53% wydatków całej branży reklamowej.

II. Media


Telewizja

Oglądanie telewizji deklarowało w 2010 roku 95,5% wszystkich Polaków, czyli o prawie 2 p.p. więcej, niż rok wcześniej. Co istotne, zmienia się obecny profil widza. Czas spędzony przed telewizorem kształtował się na stabilnym poziomie, osiągając w 1Q 2011 roku średni poziom 219 minut.

Coraz istotniejszą rolę odgrywają kanały tematyczne, przy których w 2011 roku widz spędził średnio 60 minut, czyli aż o 7 minut więcej niż przed rokiem.

Z raportu wynika, że największy udział w liczbie generowanych EqGRP na rynku miała kolejno Grupa TVP – 29%, Grupa TVN – 27% oraz Grupa Polsat – 26%. Największy wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym odnotowało TV4 i brokerzy kanałów tematycznych – At Media i Discovery.

fot. mat. prasowe

Trzy najpopularniejsze programy wg typu

Trzy najpopularniejsze programy wg typu

Niższe zapełnienie przerw reklamowych TVP spowodowane było ograniczeniami prawnymi (brak możliwości przerywania programów blokami reklamowymi), przy czym wzrosło w porównaniu do 1Q 2010r. o 6 p.p. TVN i Polsat przez większość dnia oscylowały na granicy wyprzedania pełnego czasu reklamowego. Analogicznie do 1 kw. 2010, najsilniej wyprzedaną stacją w 2011r. był Polsat ze średnio sprzedanymi 11m 24s z 12 ustawowych minut reklamy w godzinie.

Największą popularnością cieszyły się seriale (tu najchętniej oglądane: TVP2 - M jak Miłość), programy rozrywkowe (TVN – X-Factor) oraz informacyjne (TVP1 - Wiadomości).

Największy udział w wydatkach telewizyjnych miały sektory: żywność i napoje, farmaceutyki, telekomunikacja oraz higiena i pielęgnacja. Utworzyły one łącznie 58% wszystkich wydatków na to medium.
Przeczytaj także: Rynek reklamy przed Euro 2012 Rynek reklamy przed Euro 2012

 

1 2 3

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: