eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Rozwiązywanie konfliktów w miejscu pracy

Rozwiązywanie konfliktów w miejscu pracy

2011-05-02 11:23

Przeczytaj także: Konflikty w miejscu pracy - przyczyny i powiązania


Kto zwyciężył?

Słowo wynik kojarzy się często ze sportem. Mniemamy przy tym, że zawsze istnieje zwycięzca i przegrany, i że łatwo rozpoznać, kto jest jednym, a kto drugim. Poza tym wyniki sportowe są zazwyczaj mierzalne. Mamy tu do czynienia z różnymi skalami ocen, takimi jak punkty, gole, sekundy itd. Łatwo wtedy rozstrzygnąć, kto wygrał, a kto przegrał.

W przypadku konfliktów rzecz ma się zupełnie inaczej. Po zakończeniu konfliktu często nie da się jednoznacznie powiedzieć, kto jest zwycięzcą, a kto przegranym. Granica między wygraną a porażką jest płynna i niewyraźna. Co gorsza, zarówno obie strony konfliktu, jak i otoczenie inaczej interpretują wynik sporu. Każdy ma swoje zdanie na temat tego, kto wygrał, a kto przegrał, i dlaczego.

Jeśli zdarzyło ci się kiedyś rozmawiać z pracownikami już po zakończeniu konfliktu, z pewnością zauważyłeś, że każda strona ma inny pogląd na to, kto wygrał, a kto przegrał. Biorąc pod uwagę fakt, jak dużo energii poświęcamy na wyrobienie sobie zdania na temat tego, kto był górą w sporze, aż dziwne, że poglądy mogą być tak uderzająco odmienne. Na taki stan rzeczy składa się szereg powodów.

Jednym z nich jest to, że każdy posługuje się inną skalą, jeśli chodzi o miarę zwycięstwa czy porażki. A to dlatego, że każdy hołduje innym wartościom. To, co dla jednych jest ważne, wcale nie musi mieć znaczenia dla innych. Często okazuje się, że obie strony konfliktu dążą do zupełnie czegoś innego. I całe szczęście. Wtedy można jakoś pogodzić ich aspiracje i dążenia. Wszyscy będą zatem w miarę zadowoleni. A to jest niezaprzeczalnie podstawą kompromisu. Dlatego uczestnicy konfliktu powinni wypunktować to, co jest dla nich szczególnie ważne, oraz to, w czym są w stanie ustąpić.

Z perspektywy jednostki i firmy

Rozważanie konfliktu powinno odbywać się z różnych perspektyw. Na pewno ważna jest perspektywa jednostki: Co właściwie daje mi ta kłótnia? Jak już wspominaliśmy wcześniej, do konfliktów dochodzi wtedy, kiedy ktoś chce w kimś coś zmienić. Dlatego też można próbować szacować sukces opierając się na tym, w jakim stopniu udało się zmienić daną osobę. Naturalnie, dotyczy to obu stron konfliktu.

Na konflikt trzeba także spojrzeć z punktu widzenia całej firmy. Miejsce pracy wiąże się z reguły z wykonywaniem jakiegoś zadania. W sektorze prywatnym jest to osiągnięcie dobrego wyniku finansowego. W sektorze publicznym ważniejsza od zysku jest rzetelna i profesjonalna obsługa petenta, czyli obywatela. Jednak w obu przypadkach prawidłowe funkcjonowanie i, co się z tym wiąże, przetrwanie, mają związek z szybkim i skutecznym wykonywaniem codziennych obowiązków.

Patrząc z perspektywy organizacji, trzeba postawić pytanie o to, czy i jak dany konflikt może wpłynąć na działalność firmy lub instytucji. Rolą szefa jest, oczywiście, dopilnowanie, aby każdy pracownik czuł się komfortowo na swoim stanowisku, lecz przede wszystkim nadzór nad tym, aby organizacja działała sprawnie i wydajnie. Dobrą miarą jest tu jakość wykonywania obowiązków przez grupę jako całość.

Tym samym można postrzegać wynik konfliktu jako sukces wszystkich (pracodawcy i pracowników), jeśli przyczynił się on do wzrostu efektywności na skutek lepszej współpracy między pracownikami, lub jako porażkę – jeśli efektywność spadła.

Zadanie mediatora

Podstawowym zadaniem mediatora w konflikcie jest uzmysłowienie stronom konfliktu, że mają jeden wspólny cel i że są od siebie zależne. Takie podejście do sprawy powoduje, że zwaśnione strony nabierają motywacji do aktywniejszego poszukiwania rozwiązań.

Artykuł powstał na podstawie książki ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTÓW, wyd. 2, styczeń 2009, wydawnictwo BL Info Polska Sp. z o.o.

fot. mat. prasowe





ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTÓW to poradnik przeznaczony przede wszystkim dla kadry kierowniczej. Zawarte w nim informacje pomogą Ci poruszać się w sferze skomplikowanych relacji między pracownikami.

poprzednia  

1 ... 3 4

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: