eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polacy a firmy farmaceutyczne

Polacy a firmy farmaceutyczne

2011-04-24 00:10

Polacy a firmy farmaceutyczne

O jakich firmach farmaceutycznych Pan(i) kiedykolwiek słyszał(a) ? © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Jak wynika z raportu "Jak cię widzą, tak cię piszą, czyli o Polaków zaufaniu do firm farmaceutycznych" przygotowanego przez firmę On Board PR na podstawie badań opinii publicznej przeprowadzonych przez PBS DGA, wśród wielu czynników budujących zaufanie do firm farmaceutycznych, respondenci wskazywali właśnie kampanie edukacyjne inicjowane przez te podmioty. Wśród respondentów, którzy zadeklarowali zaufanie do firmy Polpharma, 58 proc. z nich uznało akcje edukacyjne za ważny czynnik budujący zaufanie do firmy, w przypadku Bayer - było to 60 proc. a w przypadku firmy GlaxoSmithKline 63 proc. Z wynikami badań w pełni zgadzają się eksperci rynku.

Przeczytaj także: Wschodni rynek farmaceutyczny kusi firmy

Dbanie o pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa to jedno z ważniejszych zadań firm farmaceutycznych. Dzieje się tak dlatego, że firmy te zawsze działają one na styku interesów własnych – realizacja celów biznesowych oraz interesów pacjenta – troska o zdrowie.

Wyniki badania przeprowadzonego przez PBS DGA wydają się potwierdzać tezę, że na zaufanie do firmy farmaceutycznej składa się realizacja jej podstawowych obowiązków, tj. dostarczanie skutecznych i wysokiej jakości produktów i realizacja działań wykraczających poza działalność czysto biznesową, tzn. prowadzenie kampanii edukacyjnych na rzecz społeczeństwa. Najważniejszym jednak czynnikiem wpływającym na zaufanie Polaków do firmy jest jej wieloletnia obecność na rynku.

Powszechnie wiadomo, że przemysł farmaceutyczny to specyficzna branża – z jednej strony branża nastawiona na zysk, z drugiej strony z jasnych przyczyn podlega kontroli prawno-etycznej. Stąd realizacja nowej filozofii biznesu, opartej na działaniach edukacyjnych – z wykorzystaniem najnowszych narzędzi komunikacyjnych – pozwala na zdobycie istotnej przewagi konkurencyjnej i niedopuszczenie do łatwego postrzegania jej przez społeczeństwo jako organizacji „żyjącej z tego, że ludzie chorują”.

Wyjaśnienia wymaga fakt, że wykorzystywana w raporcie nazwa Bayer odnosi się do podmiotu Bayer Schering Pharma; w związku z tym, ze w przypadku Polfa (znak towarowy) nie doprecyzowano, o który podmiot konkretnie chodzi (Polfa Lublin, Polfa Kutno etc.) – nie analizujemy wyników, odnoszących się do tego podmiotu.

fot. mat. prasowe

O jakich firmach farmaceutycznych Pan(i) kiedykolwiek słyszał(a) ?

O jakich firmach farmaceutycznych Pan(i) kiedykolwiek słyszał(a) ?


Jak wynika z badania, Polacy nie przywiązują wagi do znajomości firm farmaceutycznych. Blisko połowa badanych na poziomie spontanicznym nie umiała wymienić żadnej firmy farmaceutycznej, choć po ujawnieniu listy firm, okazało się, że większość jest im dobrze znana. To świadczy o tym, że sformułowanie „firma farmaceutyczna” nie dla wszystkich jednoznacznie i w prosty sposób kojarzy się z producentem leków. Można też przypuszczać, że nazwy firm farmaceutycznych nie są dla większości z nas obiektem codziennego zainteresowania i na pierwszą myśl zwyczajnie nie przychodzi nam do głowy żadna nazwa - komentuje wyniki badania Tomasz Dziedzic z PBS DGA.

Analizując spontaniczne odpowiedzi na pytanie, o jakich firmach farmaceutycznych respondenci kiedykolwiek słyszeli, wynika, że tylko trzy podmioty są kojarzone przez więcej niż 10% Polaków, a wśród tych firm najczęściej wskazywaną jest Polfa (33%). Na kolejnych miejscach znalazły się Bayer oraz Polpharma z wynikiem odpowiednio 25% i 17%.

Jednocześnie, duża grupa respondentów - bo aż 44% - deklaruje, że nie zna żadnej firmy farmaceutycznej (czy raczej nie przychodzi im na myśl nazwa żadnej firmy – ponieważ odpowiedzi odnoszą się do znajomości spontanicznej). W tej grupie aż 73% to osoby z wykształceniem podstawowym, przez 37% z wykształceniem średnim i 22% wśród tych, którzy ukończyli studia wyższe. Zatem, czynnikiem silnie warunkującym deklarację znajomości nazw firm farmaceutycznych, jest wykształcenie.

 

1 2 ... 4

następna

oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: