eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Techniki prezentacji: kontakt ze słuchaczami

Techniki prezentacji: kontakt ze słuchaczami

2011-04-05 13:19

Przeczytaj także: Techniki prezentacji - pytania i odpowiedzi


Trenuj!

Niektórzy ludzie mają trudności z patrzeniem innym prosto w oczy. Jeśli jesteś jednym z nich, musisz trenować.

Zacznij od stanięcia przed lustrem i patrzenia w oczy samemu sobie. Następnym krokiem może być poproszenie przyjaciela, by usiadł naprzeciwko Ciebie, po czym patrzcie się sobie głęboko w oczy. Nie wystarczy jedynie kilka sekund. Patrzcie tak przez pięć do dziesięciu minut. W ten sposób przyzwyczajasz się do patrzenia innym prosto w oczy. Gdy potem staniesz przed publicznością, Twoja podświadomość podpowie Ci, że nie ma nic niebezpiecznego w patrzeniu ludziom prosto w oczy.

Reakcja

Pamiętaj także, by sprawdzić, jakie wrażenie wywarł na słuchaczach taki bezpośredni kontakt wzrokowy. Po prezentacji zapytaj kogoś z publiczności, jak odczuł twój zabieg. Może on dostarczyć ci cennych informacji na temat tego, jak inni doświadczają takiej wzrokowej komunikacji.

Patrz na innych

Następnym razem, gdy ty będziesz słuchał jakiegoś wystąpienia, zwróć uwagę na to, jak długo mówca patrzy swoim słuchaczom w oczy. Obserwując świadomie, jak inni komunikują się wzrokowo, sam zauważysz, jak istotny jest taki sposób porozumiewania się. Komunikacja wzrokowa ma decydujące znaczenie, jeśli chodzi o nawiązanie dobrego kontaktu z publicznością.

Pozwól słuchaczom działać

Trzecim sposobem na nawiązanie dobrego kontaktu z publicznością jest skłonienie słuchaczy do działania. Jest takie chińskie przysłowie, które brzmi:

Słyszę – zapominam
Widzę – pamiętam
Działam – uczę się

Każdy mówca powinien mieć te słowa wyryte w pamięci i wprowadzać je w życie tak często, jak się da. Wyobraź sobie, że masz wygłosić mowę o pierwszej pomocy i opisać metodę usta–usta. Wysłuchanie tego może być ciekawe dla słuchaczy, ale stanie się jeszcze ciekawsze i pouczające, gdy mówca pokaże na manekinie, jak wdmuchiwać powietrze do płuc. Najlepiej oczywiście, gdy słuchacze sami zadziałają i spróbują wykonać sztuczne oddychanie (na manekinie lub na sobie).

Zadawaj pytania

Jednym ze sposobów na przynajmniej mentalne zaangażowanie publiczności jest zadawanie jej pytań. Nie muszą to być pytania, które wymagają odpowiedzi. Tak zwane pytania retoryczne sprawiają, że słuchacze zaczynają się zastanawiać i zostają mentalnie zaangażowanie.

Pytania wymagające odpowiedzi angażują słuchaczy jeszcze bardziej. Chęć udzielenia odpowiedzi może być zgłaszana przez podniesienie ręki lub też słuchacze mogą odpowiadać od razu.

Postaw się w położeniu innych

Wielu przemawiających stosuje taktykę wyrywania do odpowiedzi osób, które się nie zgłosiły, po to, by upewnić się, że wszyscy słuchają. Wadą takiej taktyki jest to, że łatwo można kogoś urazić. Wśród słuchaczy mogą być osoby nieśmiałe albo takie, które z jakiegoś powodu nie chcą się wypowiadać. Na prezentację przyszły, by słuchać, a nie mówić. Takie osoby po prostu niechcą mówić – nie należy ich do tego zmuszać.

Poproś kogoś do siebie

Można także zaangażować publiczność prosząc, by ktoś wszedł na podium i coś zademonstrował. Ludzie z branży rozrywkowej, np. magicy, często używają techniki angażowania publiczności i włączania jej w swoje działania. Jest wiele sposobów skłonienia słuchaczy do działania. Wybierz ten, który najbardziej pasuje do twojej prezentacji.

poprzednia  

1 ... 3 4 5 6

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: