eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Techniki prezentacji: kontakt ze słuchaczami

Techniki prezentacji: kontakt ze słuchaczami

2011-04-05 13:19

Techniki prezentacji: kontakt ze słuchaczami

© fot. mat. prasowe

Jedną z ważniejszych kwestii w związku z prowadzeniem prezentacji jest kontakt ze słuchaczami. Na pewno nie raz odczułeś, jak to jest, gdy słucha się kogoś, kto mówi z zaangażowaniem i w sposób wzbudzający zainteresowanie. Twoja uwaga przez cały czas była skierowana na mówiącego. Potem opuściłeś spotkanie z poczuciem, że prezentacja dała Ci coś ważnego. Czułeś się poinformowany i podbudowany. Poza tym pamiętasz większość z tego, co usłyszałeś.
Na pewno doświadczyłeś też czegoś wręcz odwrotnego. Niestety, sytuacje, w których jesteśmy zmuszeni do słuchania nudnych i monotonnych prezentacji, zdarzają się bardzo często.

W czym tkwi różnica?

Co sprawia, że prezentacje potrafią być tak różne? Dlaczego niektórych ludzi – niezależnie od tego, o czym mówią – słucha się z zaciekawieniem, podczas gdy innym nie udaje się wzbudzić w słuchaczach zainteresowania?

Przypomnij sobie, jak to wyglądało, kiedy jeszcze chodziłeś do szkoły. Czy był tam nauczyciel albo wykładowca, którego słuchało się ze szczególnym zainteresowaniem? Dlaczego właśnie ta osoba przyszła ci na myśl? Dlaczego jego lub jej słuchało się z większym zainteresowaniem? Co stanowi o różnicy między interesującym a nieciekawym mówcą?

Zaangażowana i zainteresowana publiczność

Spróbujemy odpowiedzieć na to pytanie poprzez zwrócenie uwagi na te aspekty, które sprawiają, że w trakcie występu nawiązuje się dobry kontakt z publicznością. Ważne jest, by słuchacze słuchali Cię przez cały czas trwania twojej prezentacji. Publiczność musi być zaangażowana i zainteresowana. Inaczej prezentacja traci swoją wartość. Twoim zadaniem jako mówcy jest zainteresowanie słuchaczy. W tym rozdziale pokażemy, na co powinieneś zwrócić uwagę, by zdobyć zainteresowanie publiczności i nawiązać z nią kontakt.

Co jest najważniejsze?

Celem prezentacji jest przekazanie jakiegoś przesłania. Pamięć słuchaczy uaktywniają trzy czynniki:
  • wypowiadane słowa
  • zmiana tonu głosu
  • wrażenia wzrokowe.
W tym kontekście dobrze jest wiedzieć, jak duża część pamięci słuchaczy uaktywnia się w przypadku każdego z czynników, tzn. który z nich – treść przekazu (słowa), głos czy wrażenia wzrokowe – ma najmniejsze i największe znaczenie dla wiarygodności osoby mówiącej, jej umiejętności przekonywania i bycia zapamiętaną. Jak sądzisz? Weź kartkę papieru i napisz swoją odpowiedź. Jeśli sądzisz, że każdy czynnik jest tak samo ważny, przypisz mu wartość 1/3. Jeśli uważasz, że słowa odpowiadają za połowę znaczenia, a głos i wrażenia wzrokowe sytuują się na drugim miejscu, przypisz pierwszemu odpowiednio 50% (słowa), a pozostałym dwóm po 25%. Przestań na chwilę czytać i zastanów się nad tym.

Do jakich doszedłeś wniosków? Ciekawe, że często odpowiedzi jest tyle, ilu pytanych. Wielu kładzie spory nacisk na znaczenie słów. Poprawna odpowiedź jest jednak zaskakująca: Według przeprowadzonych badań treść przekazu odpowiada jedynie za 7% wiarygodności mówcy oraz wpływu, jaki wywiera na słuchaczy. Głos odpowiada za 38%, a wrażenia wzrokowe aż za 55%!

Wizualne materiały pomocnicze

Niedoświadczeni mówcy często kładą zbyt duży nacisk na planowanie tego, co powiedzą, zamiast tego, jak to powiedzą. Koncentrują się na tym, by zaplanować każde słowo prezentacji, lecz zapominają o stronie wizualnej.

Aby pozyskać uwagę słuchaczy, dokładnie zaplanuj, jak będziesz wyglądał Ty sam i Twoje materiały pomocnicze. Wzrok jest tym zmysłem, który ma decydujące znaczenie w wielu obszarach życia, takich jak komunikacja, uczenie się i zapamiętywanie. Jest to związane ze sposobem funkcjonowania ludzkiego mózgu.

Lewa półkula mózgowa rejestruje konkretne rzeczy, np. matematykę, logikę i słowa. Prawa półkula rejestruje i jest aktywowana przez muzykę, fantazję, kreatywność itd. Wiele osób uważa, że za zdolność przemawiania odpowiedzialna jest lewa półkula. I tak jest w rzeczywistości, ponieważ mówiąc, używamy konkretnych słów. Natomiast zdolność słuchania jest aktywnością, która w dużej mierze zależy od prawej półkuli mózgowej. Za pomocą lewej półkuli mózgowej rejestrujemy słowa, a prawą pobieramy wrażenia wzrokowe i całościowy obraz prezentacji.

 

1 2 ... 6

następna

oprac. : BL Info Polska

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: