Branża HR: wyzwania i bariery
2011-03-28 00:10
Wyzwania działów HR © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Rozwój kapitału ludzkiego opłacalny
fot. mat. prasowe
Wyzwania działów HR
Co ciekawe, globalne wyniki bardzo odbiegają od odpowiedzi udzielanych przez zarządzających kadrami w polskich firmach. Tutaj aż 55% respondentów za poważną trudność uznała kontrolę całkowitych kosztów pracy (w zbiorczych wynikach ta odpowiedź uplasowała się dopiero na czwartej pozycji). Na bardzo wysokich stanowiskach znalazły się również: stosowanie prawa i wdrażanie zmian prawnych (nowe przepisy i obowiązki prawne) (47%) oraz polepszenie warunków pracy.
fot. mat. prasowe
Wyzwania działów HR w Polsce
Odpowiedź „trudność z zatrudnieniem wykwalifikowanych osób” zajęła pierwsze miejsce aż w siedmiu krajach. W pierwszej trójce nie wymieniły jej, obok Polski, jedynie Chiny oraz Wielka Brytania.
Warto zastanowić się skąd wzięły się takie duże różnice w odpowiedziach. „Jedną z głównych przyczyn rozbieżności w odpowiedziach mogą być różnice między kluczową aktywnością działów HR w różnych krajach. Światowe trendy wskazują przede wszystkim na dużą rolę zarządzania kapitałem ludzkim w procesie zarządzania zasobami ludzkimi. W Polsce zarządzanie kapitałem ludzkim jest jeszcze słabo rozwinięte i często bagatelizuje się jego rolę, a działy HR w dużej mierze zajmują się zadaniami administracyjnymi, do których zalicza się naliczanie płac czy administracja kadrami, niezbędnymi wprawdzie do prawidłowego działania firmy, jednak nie przynoszącymi wartości dodanej.” – zauważa Iwona Kubeczek, business development manager ADP Polska.
„Nie jestem zaskoczony wynikami ankiety w Polsce, biorąc pod uwagę, że na przestrzeni ostatnich 3 lat, Kodeks pracy był nowelizowany 15-krotnie, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych - ponad 30-krotnie, ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych - również ponad 30-krotnie. Pomijam w tej statystyce inne ustawy z zakresu prawa pracy i akty wykonawcze, które również były wielokrotnie nowelizowane. Polscy przedsiębiorcy zatem trafnie wskazali na ograniczenia wynikające z otoczenia prawnego, zważywszy, że każda, nawet najdrobniejsza zmiana w zakresie prawa pracy może wpływać na konieczność dostosowania również innych elementów w zakresie obowiązków związanych z ubezpieczeniem społecznym, czy też pełnieniem funkcji płatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych. W tym kontekście – gwarancja monitorowania zmian w prawie i skuteczna implementacja do oferowanych usług staje się jednym z kluczowych elementów usługi outsourcingu kadrowo-płacowego". – podsumowuje Tomasz Czerkies, doradca prawny w ADP Polska.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Zarządzanie ludźmi: jak zrekrutować HR-owca?
-
Natłok informacji zmniejsza wydajność pracownika
-
Trendy HR 2014: po pierwsze skuteczne przywództwo
-
Gry jako nowe narzędzia rekrutacji
-
Branża HR: tendencje na rynku pracy
-
Specjaliści HR a portale społecznościowe
-
Trendy HR 2013 - elastyczność i zmiana horyzontów
-
Dział HR: spotkania z kandydatami najbardziej czasochłonne
-
Rola działu HR w obecnych czasach