Kształtowanie cen: modele i funkcje ceny
2011-03-08 11:41
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Trafić z ceną
Optymalna cenaEfektywne kształtowanie cen obejmuje śledzenie kosztów przedsiębiorstwa, cen konkurencji oraz – co równie ważne – opinii klientów na temat wartości produktów oferowanych przez firmę.
Idealnie ustalona cena to taka, która optymalizuje zysk poprzez uzyskanie maksymalnej liczby kupujących przy minimalnym obniżeniu ceny lub osiągnięcie maksymalnej ceny przy minimalnym spadku liczby kupujących. To trudna sztuka.
Ciągły proces
Nie można ustalić ceny danego produktu raz na zawsze. Kształtowanie cen to ciągły proces. Zmienia się konkurencja, zmieniają się zachowania klientów, zmienia się struktura kosztów firmy. Przy takich i innych tego typu zmianach należy przyjrzeć się aktualnym cenom i ewentualnie dokonać poprawek.
Cztery czynniki konkurencyjności
W marketingu mówi się o czterech głównych czynnikach konkurencyjności. Oto one:
- Produkt
- Cena
- Lokalizacja
- Oddziaływanie
Jakość produktu to podstawowy czynnik rentowności firmy. Nie musi to być najwyższa możliwa jakość – zwykle mówi się o optymalnej jakości. Za wysoką jakość można zazwyczaj uzyskać wyższą cenę.
Lokalizacja
Cena zależy w dużej mierze od lokalizacji. Sklep znajdujący się przy ekskluzywnej ulicy może oferować wyższe ceny niż sklep zlokalizowany na przedmieściach lub w miejscowości wiejskiej. Sprzedaż przez Internet kojarzy się z niższymi cenami. Lokalizacja może również oznaczać, że konkurencja praktycznie nie istnieje. Na przykład piwo i inne napoje sprzedawane na pokładzie samolotu są droższe niż w sklepie czy pubie.
Oddziaływanie
Cena ma związek z marketingiem. Im wyższa cena, tym bardziej wyrafinowany marketing. Katalogi wydrukowane na grubym, błyszczącym papierze i dopracowane spoty reklamowe. Eleganckie biura i takiż personel.
Modele kształtowania cen
Punktem wyjścia dla kształtowania cen może być kilka czynników. Najczęstsze czynniki to:
- Koszty przedsiębiorstwa
- Działania konkurencji
- Reakcje klientów
oprac. : BL Info Polska
Przeczytaj także
-
Promocje cenowe: magia końcówki 99
-
Polityka cenowa firmy
-
Czy w salonie dealerskim musi być cennik samochodów?
-
Ceny bez tajemnic, czyli jak nie wpaść w pułapkę w Black Friday
-
Czy warto prowadzić wojny cenowe?
-
Czego nauczyły nas najbardziej spektakularne wojny cenowe?
-
Kształtowanie cen w oparciu o konkurencję
-
Obniżki cen: czy warto je stosować?
-
Polityka cenowa: ustalanie cen