Compliance przyszłością biznesu
2011-02-21 12:29
Przeczytaj także: Specjalista ds. Compliance – zawód tylko dla prawników?
Compliance obejmuje systemy i procedury służące unikaniu ryzyka prawnego, w tym sankcji cywilno- i administracyjnych, a przede wszystkim karnych, ale także ryzyka strat finansowych oraz utraty reputacji. Compliance ma więc służyć uniknięciu wszelkich zagrożeń, jakie mogą dotknąć podmiot w wyniku niedostosowania jego działalności do norm prawnych i obowiązujących standardów.Czym jest compliance?
Termin compliance definiowany jest jako audyt i konsulting dotyczący całego otoczenia prawnego przedsiębiorcy. Do działalności tej zalicza się także profilaktykę, działania naprawcze, wsparcie podmiotu w toku postępowań prawnych, a także budowanie struktur i tworzenie odpowiednich procedur – a więc całokształt zagadnień mających wpływ na odpowiedzialność prawną oraz wizerunek przedsiębiorcy. Zadaniem tych procedur jest natomiast informowanie zarządu o wnioskach wynikających z prowadzonego monitoringu ww. obszarów oraz wsparcie w podjęciu adekwatnych kroków.
Funkcja compliance związana z zarządzeniem ryzykiem prawnym, wymaga gruntownej znajomości funkcjonowania danego podmiotu, a często również wiedzy z zakresu finansów czy zarządzania oraz tzw. umiejętności miękkich (np. komunikacji), ze względu na konieczność interakcji i współpracy z pracownikami danej organizacji.
Przejrzysta regulacja takich zagadnień, jak system wewnętrznej odpowiedzialności, raportowanie, standardy związane z obiegiem dokumentów, a także sankcje za uchybienia w przestrzeganiu powyższych obowiązków, zapewniają zmniejszenie ryzyka działania niezgodnego z prawem. Również system wartości korporacyjnych – związany zarówno z polityką wewnętrzną danej organizacji, jak i z zasadami etyki zawodowej, powinien być – poczynając od kadry zarządzającej – wdrażany efektywnie i równomiernie na każdym szczeblu firmy, równolegle do polityki compliance.
Pomyślne wprowadzenie systemu compliance wymaga, aby poszczególne kroki były dostosowane do potrzeb konkretnej organizacji oraz podjęte w odpowiednim czasie. Ich celem jest uświadomienie, zarówno kierownictwu, jak i szeregowemu pracownikom i współpracownikom, że system compliance jest nieodzownym elementem nowoczesnego biznesu.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Co generuje największe ryzyko w biznesie? Zmiany cen w TOP 10
-
5 głównych trendów regulacyjnych w zakresie sztucznej inteligencji
-
Którzy pracownicy powinni domagać się audytu bezpieczeństwa pracy?
-
Compliance Officer nie tylko w dużej firmie. Konieczność czy szansa?
-
Odpowiedzialność podmiotów zbiorowych - proponowane zmiany
-
Ustawa o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych do zmiany
-
10 globalnych zagrożeń wg AON. Cyberataki na szczycie rankingu
-
Audyt wewnętrzny w teorii i praktyce
-
Aon: dlaczego kuleje zarządzanie ryzykiem cybernetycznym?