eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPolska › Polska: wydarzenia tygodnia 5/2011

Polska: wydarzenia tygodnia 5/2011

2011-02-06 11:46

Przeczytaj także: Polska: wydarzenia tygodnia 4/2011

  • Szacuje się, ze stopa bezrobocia rejestrowanego wynosiła w styczniu 13,1 proc. i wzrosła o 0,8 pkt proc. licząc m/m, w końcu stycznia 2011 roku wyniosła 2.111,6 tys. osób.
  • Według Eurostatu sprzedaż detaliczna w Polsce w grudniu wzrosła o 12,4 proc. licząc r/r. W tym samym miesiącu w strefie euro spadła o 0,9proc.
  • Pogarszająca się światowa pozycja dolara oraz wzrost niepokojów w krajach muzułmańskich spowodował wzrost zapotrzebowania na złoto także na polskim rynku.
  • PKO BP w 2010 roku osiągnął zysk na poziomie ok. 3 mld zł. Według KNF ubiegłoroczny zysk sektora bankowego wyniesie 10,5-11 mld zł.
  • Według min. skarbu A. Grada na giełdzie w tym roku mają pojawią się trzy kolejne duże firmy: Jastrzębska Spółka Węglowa, BGŻ oraz Polski Holding Nieruchomościowy (państwowe grunty w Warszawie).
  • KGHM prognozuje, że w 2011 r. zysk netto wzrośnie do 8,345 mld zł z 4,462 mld zł prognozowanych przez spółkę na 2010 rok.
  • W Polsce przebywał prezydent Ukrainy W. Janukowycz. Omawiano współpracę gospodarczą (W ciągu dziesięciu miesięcy zeszłego roku wymiana przewyższyła 5 mld dol. i jest to piąte miejsce wśród partnerów handlowych Ukrainy) oraz współpracę w dziedzinie energetyki.
  • W Szczecinie planowana jest inwestycja rosyjskiej firmy Intrall Rus (może powstać nawet ok. tysiąca miejsc pracy). W ramach tego przedsięwzięcia powstanie Ośrodek badawczo-Rozwojowy w którym polscy inżynierowie opracowywaliby prototypy samochodów, które będą produkowane w Rosji. Druga częścią tej inwestycji będzie fabryka produkująca prototypy tych aut.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

WIARYGODNY INDEKS-OSTRZEŻENIE

Od trzech miesięcy spada wskaźnik odzwierciedlający stawki frachtu morskiego, określany mianem Baltic Dry Index. Oznaczać to może pogorszenie koniunktury gospodarczej w najbliższych miesiącach. Baltic Dry Index (BDI) jest miarą kosztu transportu morskiego na całym świecie dla suchych ładunków masowych, np. rudy, węgla, zboża. Obliczany jest codziennie przez giełdę Baltic Exchange mającą siedzibę w Londynie na podstawie aktualnych stawek frachtowych. Dla analityków posiada on wysoką wartość prognostyczną.

BDI jest szacowany dla czterech kategorii masowców: Handy Size, Supramax, Panamax, Cape Size. Te ostatnie ze względu na duże rozmiary, nie mieszczą się w Kanale Sueskim i Panamskim, opływają więc Przylądek Dobrej Nadziei lub Horn – stąd ich nazwa. Statki Panamax są mniejsze i mogą przepłynąć przez Kanał Panamski. Najmniejsze to Supramax o nośności poniżej 30 tys. DWT.

Spadek odczytów BDI jest niepokojący wobec nierozwiązanych problemów, jakie wynikły po wybuchu kryzysu finansowego blisko dwa i pół roku temu. Wartość indeksu BDI spadła do poziomu bliskiego, jaki odnotowano w grudniu 2008 roku.

Ze spadkami indeksu BDI kontrastują wzrosty niektórych indeksów PMI, czy amerykańskiego ISM dla przemysłu. Które wskaźniki niosą bardziej wiarygodną informację o przyszłej koniunkturze?

Praktyka pokazała, że zmiany Baltic Dry Index dawały w przeszłości wielokrotnie trafne sygnały początku kryzysu lub ożywienia gospodarczego. Jeżeli sytuacja w gospodarce światowej ulega poprawie, wzrasta popyt na surowce. Wówczas wzrasta zapotrzebowanie na ich transport drogą morską. Zatem rosnący popyt powoduje, że stawki frachtowe również wzrastają. Podaż statków, szczególnie tych dużych, jest nieelastyczna - budowa masowca trwa około dwóch lat, a tymczasem sytuacja w gospodarce może ulec znacznej zmianie. Przewaga popytu nad podażą jednostek pływających powoduje wzrost stawek frachtowych, poprzedzający zmiany koniunktury. Wynika to z tego, że zamówienia na transport morski są składane ze znacznym wyprzedzeniem. Wskaźnik BDI ma tą przewagę nad wieloma innymi miarami ekonomicznymi, że na jego wartość nie mają wpływu działania spekulantów. Jeżeli przedsiębiorca zamawia usługę spedycyjną, to faktycznie jest związany umową eksportową i posiada konkretny towar do przetransportowania. W związku z tym, nie mogą mieć miejsca takie sytuacje, jak na rynku kontraktów terminowych, gdzie handlujący instrumentami finansowymi w rzeczywistości nie mają zamiaru kupować lub sprzedawać towarów w formie fizycznej.

Z kolei wskaźniki PMI i ISM opierają się na subiektywnych ocenach menedżerów logistyki, a te nie zawsze bywają trafne. Nie oznacza to jednak, że nie mają wartości prognostycznej, zatem nie można ich lekceważyć.

Sytuacja gospodarcza, jaka ma miejsce obecnie na świecie skłania do częstszego opierania prognoz o odczyty Baltic Dry Index.

Jan Mazurek
Główny Analityk
Investors Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych SA

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: