eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek VoIP w Polsce 2010

Rynek VoIP w Polsce 2010

2011-01-30 00:20

Rynek VoIP w Polsce 2010

Wartosc (mln zł) i dynamika (%) rynku VoIP w Polsce, 2007-2010 © fot. mat. prasowe

Dynamika rynku VoIP w Polsce, po spadku w 2009 r., ponownie jest w trendzie mocno wzrostowym, podaje raport "Rynek VoIP w Polsce 2010. Prognozy rozwoju na lata 2011-2015" wydany przez PMR Publications. Boom na rynku VoIP sprzed kilku lat był w dużym stopniu efektem niskiej bazy i bardziej intensywnym promowaniem telefonii IP przez operatorów. Obecnie rynek rozwija się dzięki zwiększonemu popytowi gospodarstw domowych na usługi pakietowe. Nie bez znaczenia jest też wzrost popularności hostowanych rozwiązań VoIP w segmencie MŚP.

Przeczytaj także: Telefonia internetowa VoIP: usługi ważniejsze niż cena

W 2007 r., kiedy baza klientów była niska a operatorzy dopiero startowali z bardziej
aktywną promocją rozwiązań VoIP, liczba nowych użytkowników zaczęła rosnąć w szybkim
tempie. Rok później po okresie wzrostu spowodowanym efektem niskiej bazy dynamika rynku zanotowała spadek do poziomu 23%. W 2009 r., rynek wyhamował prawie do zera, notując wzrost na poziomie zaledwie 5%. Stało się to wbrew oczekiwaniom operatorów przekonanych, że kryzys przyniesie zwiększone zainteresowanie telefonią internetową z racji niższych kosztów. Tymczasem w segmencie klientów indywidualnych widoczny był rekordowo niski przyrost liczby nowych abonentów. Podobna sytuacja miała miejsce w segmencie biznesowym. Spadek dynamiki był jednak mniejszy, głównie dzięki bardziej intensywnej migracji segmentu MŚP w kierunku VoIP-u.

Raport wskazuje, że rok 2010 r. przyniósł odwrócenie trendu i bardziej pozytywne nastroje w branży. Ponownie bardziej wyraźnie wzrosła baza użytkowników telefonii IP na rynku masowym. Szczególnie operatorzy sieci kablowych zanotowali jeden z największych przyrostów liczby nowych abonentów od czasów pojawienia się VoIP-u w ofercie. Zadecydowały spadające ceny połączeń, coraz wyższa liczba darmowych minut do wykorzystania w abonamencie oraz możliwość zakupu usługi telefonii internetowej w pakiecie z innymi usługami (m.in. internet, telewizja). Również operatorzy telefonii stacjonarnej, po okresie stagnacji w 2009 r., zanotowali wzrost liczby abonentów. Warto podkreślić, że wyniki wspominanych dwóch grup dostawców (sieci kablowe i stacjonarne) kształtują rynek VoIP – wspólnie obsługują one dwie trzecie użytkowników i generują około trzech czwartych wartości całego rynku VoIP. Pozostałe grupy podmiotów obecne na polskim rynku VoIP to: wirtualni operatorzy VoIP, lokalni dostawcy internetu, komunikatory głosowe oraz karty zdrapki i numery dostępowe.

Na wzrost dynamiki w segmencie biznesowym w 2010 r. wpłynął przede wszystkim rosnący drugi rok z rzędu popyt na rozwiązania VoIP ze strony MŚP. Migracja w kierunku VoIP odbywała się głównie poprzez rozwiązania hostowane, nie wymagające wysokich nakładów inwestycyjnych. Paradoksalnie, w tym segmencie spowolnienie gospodarcze zadziałało jak katalizator, wskazując przedsiębiorstwom na znaczenie telefonii VoIP w procesie cięcia kosztów. Pozytywnie na rynek biznesowy w 2010 r. oddziaływał także bardziej intensywny rozwój segmentu corporate. To właśnie ten sektor w najwyższym stopniu ograniczył inwestycje w VoIP rok wcześniej, z uwagi na ogólną tendencję do obniżania kosztów. Nawet w przypadku telefonii VoIP miały miejsce renegocjacje dotychczasowych umów z operatorami. Nie bez znaczenia było też stopniowe nasycanie się rynku oraz spadek liczby nowych inwestycji w VoIP z powodu wyższych cen sprzętu.

fot. mat. prasowe

Wartosc (mln zł) i dynamika (%) rynku VoIP w Polsce, 2007-2010

Wartosc (mln zł) i dynamika (%) rynku VoIP w Polsce, 2007-2010


Pomimo obserwowanego w 2010 r. wzrostu i umiarkowanie pozytywnych prognoz na najbliższe kilka lat, wpływy uzyskiwane przez dostawców na rynku VoIP nie są w stanie zrównoważyć widocznej w ostatnich latach wyraźnej erozji przychodów i odpływu ruchu z telefonii stacjonarnej. Konsekwencją jest zmiana charakteru i znaczenia telefonii internetowej. Jej główna rola w segmencie klientów indywidualnych coraz bardziej sprowadza się do utrzymania klienta i spowolnienia procesu migracji w kierunku telefonii komórkowej. Z kolei dla operatorów, dla których telefonia stacjonarna nie stanowi głównego obszaru działalności, VoIP pełni funkcję dodatkowej usługi, którą można klientom zaoferować w ramach większego pakietu jako tańszy, a co za tym idzie bardziej konkurencyjny ekwiwalent tradycyjnej telefonii stacjonarnej. W segmencie biznesowym pozycja telefonii stacjonarnej i telefonii IP jest silniejsza. Jednak i w tym przypadku VoIP coraz częściej jest elementem większej całości, poprzez integrację z całym systemem teleinformatycznymi w firmie, bądź też służy jako narzędzie dostępu do szeregu usług dodanych.

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: