eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaŚwiat › Tydzień 41/2004 (04-10.10.2004)

Tydzień 41/2004 (04-10.10.2004)

2004-10-10 23:55

Przeczytaj także: Tydzień 17/2005 (25.04-01.05.2005)

  • Kolejna porażka USA przed WTO. Izba Reprezentantów USA wycofała się z ustawy o ulgach podatkowych dla eksporterów (FSC). Po uprawomocnieniu się werdyktu WTO, który uznał FSC za subwencje niezgodne z regułami międzynarodowego handlu Stany Zjednoczone podjeły tę decyzję chcąc w ten sposób uniknąć sankcji Unii Europejskiej.
  • Im bliżej końca roku tym częściej pojawiają się nowe prognozy dotyczące światowego wzrostu gospodarczego. Według Głównego ekonomisty MFW droga ropa obniży tempo wzrostu gospodarczego o 0,7%, z 5,0% do 4,3%.
  • Według MFW dłuższe utrzymanie się cen ropy na obecnym poziomie, czyli powyżej 50USD grozi światowej gospodarce recesją i spadkiem zatrudnienia.
  • Na forum ICAO-Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego rozgrywa się batalia o opodatkowanie lotnictwa podatkiem od gazów cieplarnianych. Takie podatki pobiera się już w Szwajcarii i w Szwecji. Koncepcję forsuje Unia. Blokują ją Stany Zjednoczone.
  • W ciągu 3 kwartałów Airbus dostarczył klientom 224 samoloty (w 2003 roku 199), a Boeing 218 sztuk.
  • Zapasy samochodów na składach niepokoją producentów. Mnożą sie zachęty dla klientów. Ostatnio GM i Ford, by pozbyć się zapasów zastosowały znaczące rabaty.
  • Chińska grupa hutnicza Baoshan Iron and Steel będzie dostawcą drutu stalowego dla Michelina do produkcji kordów. Natomiast Continental i Pirelli zamierzają produkować stalowy kord w Rumunii.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

LOTNICTWO POBUDZA WYOBRAŹNIĘ, ALE TERAZ STAŁO SIĘ TERENEM BEZWZGLĘDNEJ WALKI KONKURENCYJNEJ.

Produkcja lotnicza to jedna z niewielu współczesnych branż będąca nośnikiem postępu technicznego, w której jest zawarta synteza naj­nowszych osiągnięć wielu dziedzin nauki i techniki. Liderowanie w tej dziedzinie jest doskonałą wizytówką dla poziomu kraju lub grupy krajów.

Airbus to obecnie największy, światowy producent samolotów pasażerskich, to znakomita wizytówka europejskiej techniki. Ta firma jest w prostej linii kontynuatorką osiągnięć technicznych powstałych przy budowie naddźwiękowca pasażerskiego Concorde, chociaż sukces konstrukcyjny nie przełożył się na sukces finansowy. Okazało się jednak, że Europejczycy potrafią przekształcić ograniczony sukces Concorda w światowy sukces rynkowy Airbusa.

Gdy w roku ubiegłym Airbus po raz pierwszy wyprzedził dotychczasowego lidera i wizytówkę amerykańskich możliwości Boeinga, myślano, że jest to tylko chwilowa zmiana na pozycji lidera. Ten rok pokazuje jednak, że Airbus nie jest liderem jednego sezonu. W ciągu 3 kwartałów Airbus dostarczył klientom 224 samoloty (w całym 2003 roku 199), a Boeing 218 sztuk. Najnowsze informacje potwierdzają w dalszym ciągu trwającą, dobrą passę europejskiej firmy. Airbus podpisał ostatnio kontrakt o dostawie dla Vietnam Air­lines 10 samolotów A-321 za ok. 7,75 mld USD, a dla Turkish Airlines 15 sztuk B737–800 z dostawa­mi w 2005 roku.

Jednak świat obiegła ostatnio informacja korupcyjna z udziałem Boeinga, a mówiąc precyzyjniej afera, na której skorzystał Boeing. Ten amery­kański koncern pozyskał z Pentagonu tajne informacje o ofertach konkurencji na dostawy 100 samolotów-cystern wartości 20 mld USD! Dane te otrzymał od pracownicy Pentagonu, która za zdradzenie tajemnic handlowych otrzymała kontrakt u Boeinga w wysokości 250 tys. USD rocznie... Boeing kontrakt wygrał, a przed sądem pracownica Pentagonu przyznała się do zarzucanego jej czynu, za co otrzymała 9 miesięcy więzienia i 5 tys. USD grzywny...

Jednak w dalszym ciągu rośnie temperatura rywalizacji pomiędzy Boeingiem i Airbusem. Teraz dołączyli do niej przedstawiciele Białego Domu i Komisji Europejskiej. USA złożyły w WTO skargę o niedopuszczalnym subwencjonowaniu Airbusa, a Komisja Europejska odpowiedziała natychmiastową skargą na niedopuszczalną pomoc dla Boeinga.

Po tej wstępnej wymianie ciosów USA wypowiedziały zawartą z Unią w 1992 roku umowę o dopuszczalnych formach pomocy dla producentów samolotów. Dotychczas na mocy tej umowy w Europie była dotąd możliwa refundacja do 33% kosztów badań i rozwoju, do zwrotu w ciągu 17 lat. Boeing mógł otrzymywać subwencje rządowe w ramach programów kosmicznych (NASA) i programów wojskowych w wysokości 3% obrotów lotnictwa cywilnego. Teraz ta ugoda została zerwana. Unia uważa wypowiedzenie umowy za nieważne.

Spór europejsko-amerykański przeniósł się jeszcze wyżej. Na forum ICAO-Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego rozgrywa się batalia o opodatkowanie lotnictwa podatkiem od gazów cieplarnianych. Takie podatki pobiera się już w Szwajcarii i w Szwecji. Koncepcję opodatkowania silnie forsuje Unia, jednak tę inicjatywę blokują Stany Zjednoczone, które też wycofały się z uczestniczenia w realizacji protokołu z Kioto.

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: