eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Relacje inwestorskie spółki

Relacje inwestorskie spółki

2011-01-18 13:49

Relacje inwestorskie (Investor Relations) stanowią jedno z najważniejszych narzędzi w procesie zarządzania nowoczesnym i konkurencyjnym przedsiębiorstwem na obecnym rynku finansowym. Świadome kształtowanie relacji inwestorskich pozwala na zwiększenie prawdopodobieństwa sukcesu, a jednocześnie pozwala inwestorom na osiągnięcie oczekiwanej stopy zwrotu z kapitału i sukcesywne zarządzanie ryzykiem.

Przeczytaj także: Relacje inwestorskie: definicja, zadania, cele

Kogo dotyczą RI? W brew pozorom, grono to nie jest wąskie. Relacje inwestorskie dotyczą każdego podmiotu, który się stara o dopuszczenie do obrotu papierów wartościowych na rynku oficjalnym lub tych, którzy już na tym rynku się znajdują. Ze względu na to, że podmioty te podlegają obowiązkowi informacyjnemu, IR stanowi bardzo ważny element w funkcjonowaniu spółki.

Celem relacji inwestorskich jest kształtowanie pożądanego wizerunku firmy wśród grona inwestorów, a przede wszystkim wśród akcjonariuszy i obligatariuszy. Odpowiednie wykorzystanie RI powinno prowadzić, nie tylko do utrzymania, ale i zwiększenia zainteresowania spółką akcjonariuszy oraz do kształtowania więzi opartych na rzetelnej informacji, dostosowanej do oczekiwań uczestników rynku kapitałowego. W konsekwencji, wysiłki spółki związane z wykorzystaniem relacji inwestorskich powinny przełożyć się na lepszą wycenę akcji spółki w długim okresie czasu, a także wyższą wartość kreowaną dla akcjonariuszy.

W zakres obowiązków osób odpowiedzialnych za relacje inwestorskie wchodzą zarówno działania o charakterze merytorycznym, jak również przygotowywanie prezentacji i raportów, uczestniczenie w spotkaniach, a także prowadzenie działań organizacyjnych, np. organizacja spotkań, roadshows i konferencji prasowych. Większość spółek prowadzi RI we własnym zakresie, ale istnieje również możliwość skorzystania z pomocy profesjonalnych podmiotów zewnętrznych.

Kluczem do sukcesu relacji inwestorskich jest odpowiednie dobranie informacji do potrzeb zgłaszanych przez rynek. Pierwszym krokiem jest pozyskanie struktury akcjonariatu. Najczęściej wykorzystywanym narzędziem do identyfikacji potencjalnych adresatów relacji inwestorskich są komentarze uzyskiwane w czasie indywidualnych spotkań, rozmowy telefoniczne oraz badania użytkowników stron internetowych. Niemniej, firmy zajmujące się RI wprowadzają coraz częściej innowacyjne rozwiązania.

Mowa tutaj m.in. o czatach, które są organizowane przez firmę zewnętrzną w celu komunikacji zarządu badanej spółki z pracownikami, bądź z inwestorami. Czaty to narzędzie wspierające relacje inwestorskie, za pomocą którego spółki giełdowe mają okazję dotrzeć do inwestorów przed emisją, a po debiucie giełdowym komunikować się z nimi, informować o planach, wynikach finansowych i ważnych wydarzeniach w spółce. Czaty giełdowe umożliwiają również promocję spółki giełdowej wśród największych w Polsce mediów finansowych i biznesowych oraz wśród uczestników rynku kapitałowego. Dodatkowo spółka dzięki rozmowie z uczestnikami czata, poznaje potrzeby inwestorów i obszary ich zainteresowań.

 

1 2

następna

oprac. : Agnieszka Solecka / IPO.pl IPO.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: