Cebra 2011: znane osobistości + marki
2011-01-18 12:54
Przeczytaj także: Cebra 2010: znane osobistości + marki
Badanie Cebra (celebrity + brand) bazuje na nowym narzędziu badawczym wiodącego w swojej branży instytutu Millward Brown SMG/KRC.Jest to pierwsze narzędzie wykraczające poza badanie znajomości sławnych osób wśród konsumentów (Familiarity) i uwzględnia także pomiar sympatii (Affinity) wskazujący, na ile dana osoba jest lubiana oraz pomiar „szumu medialnego” (Buzz) tzn. jak dużo się o danej osobie mówi, zarówno w Internecie, jak i poza nim.
Te trzy czynniki (tzw. FAB) składają się na końcowy wskaźnik Cebra, który – po połączeniu z dodatkową analizą osobowości marek i znanych osób – pozwala wyłonić te pary „marka + znana osoba”, które mają największy potencjał rynkowy. Wskaźnik może osiągać wartość od 1 do 100 (1 – wartość najsłabsza, a 100 – najlepsza).
Dostępne dane pozwalają na rzetelny audyt pozycji gwiazdy i zrozumienie, czy mamy do czynienia z osobą, która może stać się stałym ambasadorem marki, czy też może być wykorzystana jedynie podczas nadarzającej się okazji (popularność wynikająca z udziału w głośnym wydarzeniu, filmie, serialu telewizyjnym).
Do listy CEBRA w tegorocznej edycji badania dołączono Wisławę Szymborską, Katarzynę Grocholę, Krzysztofa Pendereckiego i Andrzeja Wajdę. CEBRA pozwala dobrze pokazać w jaki sposób przedstawiciele kultury wysokiej postrzegani są na tle bardziej typowych celebrytów.
Z badania wynika, że Wisława Szymborska jest na szczycie rankingu pod względem sympatii - 91% respondentów, którzy ją znają deklaruje, że odczuwa do znanej poetki sympatię. Odpowiednio pozytywne skojarzenia z osobą Andrzeja Wajdy deklaruje 85%, Krzysztofa Pendereckiego 83%, a Katarzyny Grocholi 72%. Podobnie wysokie oceny uzyskują omawiane postaci w rankingu talentu i zdolności twórczych: Wisława Szymborska 92%, Andrzej Wajda 91%, Krzysztof Penderecki 86% i Katarzyna Grochola 74%.
CEBRA ma za zadanie odpowiednio „kojarzyć” celebrytów i marki. Dla przykładu marki „bliskie”:
- Wisławie Szymborskiej - Tissot, ING, Soraya, Winiary
- Katarzynie Grocholi – Knorr, Gillette, Winiary, Rexona
- Krzysztofowi Pendereckiemu – BPH, Orlen, Mercedes, Tissot
- Andrzejowi Wajdzie – Tissot, BPH, Mercedes, Nissan
Informacje o badaniu
Badanie CEBRA zostało zainicjowane w 2010 roku z myślą o zaoferowaniu informacji i analiz medialnych spółkom z branży medialnej (rozpoznanie i wykorzystanie marek mediów), agencjom (wsparcie silnych strategii ukierunkowanych na konkretne kanały medialne) i reklamodawcom (optymalizacja inwestycji medialnych). Ostatnia fala badania CEBRA została zrealizowana w grudniu 2010, metodą CAWI (Computer Assisted Web Interviewing) na reprezentatywnej próbie 1900 internautów w wieku 15-60 lat.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Biedronka, Allegro i Lidl liderami YouGov Ad Awareness 2023
-
Jak przeprowadzić samodzielny audyt marki?
-
Co robić, aby marka dobrze się sprzedawała?
-
Smartfony i operatorzy komórkowi w Top Marka 2020. Kto liderem?
-
Są wyniki Top Marka 2020. Które marki najsilniejsze w mediach?
-
Apple i Netflix, czyli marki, które kochamy
-
Rebranding - czy Twoja marka go potrzebuje?
-
Wartość dodana marki nie tylko materialna
-
Nazwa potoczna: jak chronić sukces marki?