eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Outsourcing w Polsce 2010 i prognozy 2011

Outsourcing w Polsce 2010 i prognozy 2011

2010-12-31 13:17

Przełom roku 2010 i 2011 jest momentem zwrotnym dla outsourcingu w Polsce - zarówno w dziedzinie nowoczesnych usług biznesowych świadczonych dla zagranicznych klientów, jak i na wewnętrznym, polskim rynku outsourcingowym. Przedstawiciele obu sektorów podkreślają konieczność rozwoju w kierunku obsługi zaawansowanych procesów - podaje raport Instytutu Outsourcingu (IO) i Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych w Polsce (ABSL).

Przeczytaj także: Firmy paliwowe i energetyczne a outsourcing

Jak czytamy w raporcie, centra usług w Polsce stoją przed wielką szansą przejęcia specjalistycznych zadań i procesów od klientów nie tylko z Europy, lecz także z innych kontynentów. Z kolei firmy branży BPO (Business Process Outsourcing) działające na rodzimym rynku zdobywają coraz większe zaufanie swoich klientów, co może zaowocować w 2011 r. rosnącą liczbą coraz bardziej rozbudowanych kontraktów. To czy transformacja w kierunku zaawansowanych usług się powiedzie zależy jednak od wielu czynników, wśród których należy wymienić dostępność wykwalifikowanych pracowników, jakość edukacji, oraz kroki podejmowane przez Państwo w kierunku wspierania nowych inwestycji w dziedzinie coraz bardziej innowacyjnych usług biznesowych.

Centra usług i inwestycje zagraniczne


Polska stawia na wiedzę

W 2010 r. globalne lokalizacje dla usług biznesowych jeszcze wyraźniej podzieliły się na ośrodki oferujące proste procesy oraz te, które bazując na wykwalifikowanych kadrach oferują zaawansowane usługi oparte na wiedzy (Knowledge Process Outsourcing, KPO). Poszczególne państwa i regiony zaczęły koncentrować różne rodzaje procesów biznesowych. Chiny, Filipiny czy Singapur przyciągają głównie proste i nisko kosztowe usługi back-office. Tam też firmy zaczęły przenosić tego typu usługi. Z kolei np. region Europy Środkowej skupił się na bardziej zaawansowanych procesach i wyższym stopniu specjalizacji obsługiwanych projektów. Centra zlokalizowane w naszym kraju starają się przyciągnąć procesy w obszarach coraz bardziej strategicznych dla swoich klientów. Do tej puli zalicza się m.in. konsulting, audyt, obsługę prawną i podatkową, zarządzanie ryzykiem, zarządzanie projektami, zarządzanie wiedzą, obsługę przejęć i fuzji oraz inne procesy finansowe. Polska stoi przed wielką szansą zbudowania swojej pozycji jako wiodącej lokalizacji dla centrów świadczących właśnie usługi z zakresu Knowledge Process Outsourcing na Starym Kontynencie.

Obecnie w Polsce mamy już 13 centrów obsługujących stricte procesy oparte na wiedzy. Dodatkowo, wiele centrów usług poszerzyło swoją ofertę o zaawansowane usługi outsourcingowe dla zewnętrznych klientów. Przełożyło się to na zmianę profilu poszukiwanego pracownika w branży nowoczesnych usług. Centra, zwłaszcza w drugiej połowie 2010 r., zaczęły rekrutować specjalistów z kilkuletnim doświadczeniem w branży, ze znajomością co najmniej 2 języków obcych oraz z rozwiniętymi umiejętnościami miękkimi ułatwiającymi pracę w międzynarodowym środowisku i w systemie projektowym. Przechodzenie od zbiurokratyzowanej organizacji do typu projektowego jest coraz wyraźniejsze. To konkretne procesy wyznaczają dziś coraz częściej strukturę pracy – obecnie dzieli się pracowników na zespoły zadaniowe, wzbogacane często o ekspertów z zewnątrz, zatrudnianych na potrzeby danego zadania.

 

1 2 ... 10

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: