eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Centra handlowe: rosną wymagania klientów

Centra handlowe: rosną wymagania klientów

2010-12-17 12:03

Po okresie stagnacji w 2008 i 2009 roku w Polsce przybywa centrów handlowych. Tylko w latach 2011-2012 planuje się do oddania aż 17 tego typu obiektów w całym kraju. Obok nowych, rozbudowywane są także te o utrwalonej pozycji. Z drugiej strony, rosną wymagania najemców pod względem standardu zajmowanych powierzchni oraz warunków stawianych przez właścicieli lub administratorów centrów handlowych.

Przeczytaj także: Powierzchnie handlowe w Polsce I-IX 2010

W Polsce działa 330 centrów handlowych, z czego 312 reprezentuje tradycyjny format, gdzie przeważają funkcje handlowe, uzupełniane ewentualnie częścią rozrywkowo-rekreacyjną. Pozostałe to centra handlowe IV generacji. W tych najnowocześniejszych obiektach wielofunkcyjność widać jeszcze dobitniej. Powstają one nierzadko w obiektach postindustrialnych (np. łódzka Manufaktura czy Stocznia w Gdyni) i poza typową ofertą centrów handlowych mają rozbudowane funkcje hotelowe, biurowe, czy kulturalne. Działające tam muzea, amfiteatry, galerie, czy studia telewizyjne przyczyniają się do rewitalizacji dużych obszarów miejskich.

Rosnący rynek sprawia, że organizują się różne grupy interesu skupione wokół centrów handlowych. Prawa najemców korzystających z lokali w obiektach handlowych chronić ma nowopowstałe Polskie Stowarzyszenie Najemców Powierzchni Handlowych. Należą do niego m.in.: Komfort, Vision Express,
Venezia, Abra, Timberland, outlet 50 Style, AlmiDecor, Unisono, Flo oraz Sizeer. Organizacja zapowiada, że aktywnie włączy się w promowanie dobrych praktyk handlowych, zwłaszcza w zakresie stosunku najmu. Ma być również koordynatorem inicjatyw środowiska handlowców i swoistym łącznikiem w relacjach z administracją publiczną.

Cenzurka dla centrów handlowych

Jedną z pierwszych inicjatyw PSNPH jest ranking najlepszych i najgorszych centrów handlowych w Polsce. Ranking został oparty na badaniu ankietowym przeprowadzonym wśród najemców przez firmę Pentor. Obejmuje 79 centrów handlowych, ocenionych przez minimum pięciu najemców pod względem co najmniej 12 kryteriów, jak np. proces deweloperski, kontakt z najemcami czy działania marketingowe.

Najlepszą ocenę uzyskała Graffica Rzeszów (74,5 punktów). Kolejne miejsca w pierwszej dziesiątce zajęły: Alfa Olsztyn (74,4), Galeria Krakowska Kraków (72), Galeria Bałtycka Gdańsk (71,2), Wola Park Warszawa (71,2), Galeria Łódzka Łódź (70,9), Klif Gdynia (70,3), Galeria Dominikańska Wrocław (67), Alfa Białystok (64,9) oraz Focus Mall Bydgoszcz (64,8).

Spośród ocenianych obiektów najgorsze noty uzyskały: Marino Wrocław (32,4 punktów), Plaza Sosnowiec (33,3), Gemini Park Bielsko-Biała (33,6), Przymorze Gdańsk (36), Kasztanowa Piła (36,4), Plaza Zgorzelec (36,5), Plaza Rybnik (40,3), Cuprum Arena Lublin (40,9), Magnolia Wrocław (41), Ikea Warszawa-Janki (42,5).

Wciąż jest miejsce dla nowych inwestycji

Tylko w 2009 r. otwarto w całej Polsce centra handlowe o łącznej wartości 1 mld euro. Dzięki temu powierzchnia handlowa wzrosła o 20 procent - podaje raport Cushman & Wakefield. Także 2010 r. zapowiada się na plus, bo w całej Polsce trwają budowy. Według danych Retail Research Forum na koniec 2009 r. w budowie wciąż jest 630 tys. mkw. nowej przestrzeni handlowej. Np. w Katowicach powstaje właśnie największy kompleks handlowy na południu Polski. Rozbudowa Silesia City Center, która zakończy się jesienią 2011 r. i kosztować będzie prawie 50 milionów euro, a centrum zwiększy swoją powierzchnię z 66 do 86 tys. mkw. Nowa powierzchnia w Silesii ma przyciągnąć do miasta nie tylko sieci handlowe lecz również marki z najwyższej półki.

- Inwestycje komercyjne po okresie stagnacji w 2008 i 2009 roku związanym z kryzysem na światowych giełdach wracają do gry. Rynek zaczął znów sprzyjać tego typu inwestycjom. Na Śląsku najwyraźniej widać ten rozwój, jeśli nie powiedzieć boom na galerie handlowe. W samych Katowicach realizowane są aż 2 tego typu obiekty. Największą inwestycją jest Silesia City Center. Rozwój kompleksu ma na celu ugruntować pozycję Silesii jako lidera wśród centrów handlowych na Śląsku - mówi Walter Woelfler z Immofinanz Group. I dodaje: - Na rozwój branży retail wpływa przede wszystkim rosnący poziom zamożności Polaków, którzy w odróżnieniu do Brytyjczyków, Niemców czy Francuzów, w ostatnich latach wydają coraz więcej w centrach handlowych. To nabywcy i ich wydatki nakręcają popyt na galerie handlowe, stając się głównym motorem rozwoju tego rynku w Polsce, a zwłaszcza na Śląsku - mówi.

 

1 2

następna

oprac. : Handel-Net.pl Handel-Net.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: