eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wskaźnik optymizmu XI 2010

Wskaźnik optymizmu XI 2010

2010-12-01 12:31

Wskaźnik optymizmu XI 2010

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów © fot. mat. prasowe

W listopadzie mierzony przez Ipsos Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) zanotował spadek o 1 pkt. osiągając poziom 88,2 pkt. Tak niewielka zmiana możne być interpretowana jako dalsza stabilizacja, po gwałtownym spadku nastrojów konsumenckich w sierpniu i wrześniu. Obecny wynik jest zbliżony do poziomu jaki wskaźnik osiągnął w listopadzie ubiegłego roku (obecny pomiar jest wyższy o 1,3 pkt).

Przeczytaj także: Wskaźnik optymizmu IX 2010

Wskaźnik Klimatu Gospodarczego spadł o 2,7 pkt. i obecnie wynosi 75,7 pkt. Na tle miesięcznych wahań tego wskaźnika nie jest to zmiana duża, jednak od 3 miesięcy oceny klimatu gospodarczego są wyraźnie obniżone względem pierwszej połowy roku. U źródeł obecnie trwają-cego okresu obniżonych ocen sytuacji gospodarczej leżą najwyraźniej zapowiedzi podwyżki po-datku VAT i rządowe plany redukcji zatrudnienia w administracji. Choć w ostatnich miesiącach sytuacja się nieco ustabilizowała, to jednak brak informacji, które wyraźnie zmniejszyłyby obawy Polaków o losy krajowej gospodarki. Większość z nas (52%) uważa, że sytuacja gospodarcza nie zmieni się w przyszłym roku, zaś co trzeci Polak obawia się, iż ulegnie ona pogorszeniu. Aktualny poziom ocen Klimatu Gospodarczego jest tylko o 1 pkt. wyższy niż rezultat osiągnięty przed rokiem.

Wskaźnik Skłonności do Zakupów pozostaje niemal dokładnie na poziomie z ubiegłego miesiąca, osiągając 96,5 pkt. Jest to wynik działania dwóch przeciwnych tendencji, których oddziaływania się znoszą. Z jednej strony mamy więcej osób, które zauważyły pogorszenie własnej sytuacji materialnej (o 3 pkt. proc.). Obecnie taką ocenę sytuacji podziela 28% Polaków. Z drugiej strony za wzrostem skłonności do zakupów przemawiają lepsze oceny bieżącego okresu ze względu na dokonywanie zakupów dóbr trwałego użytku: w ostatnim miesiącu wyraźnie zmalał odsetek konsumentów uważających obecny okres za niekorzystny na takie zakupy.

fot. mat. prasowe

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów


Informacje o badaniu
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 6 a 14 listopada 2010 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1005 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.

Przeczytaj także: Wskaźnik optymizmu XII 2013 Wskaźnik optymizmu XII 2013

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: