eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Inwestowanie a pozycja rynkowa firmy

Inwestowanie a pozycja rynkowa firmy

2010-11-29 12:47

Przeczytaj także: Jak są podejmowane decyzje inwestycyjne?


Jako praktyczny przykład tej ekonomicznej prawidłowości można podać sytuację, kiedy w 1964 roku Warren Buffett postanowił dokonać realokacji kapitału spółki Berkshire Hathaway poza branżą odzieżową, jej największym konkurentem była firma Burlington Industries. W tym samym roku osiągnęła ona przychody ze sprzedaży na poziomie 1,2 miliarda dolarów, podczas gdy Berkshire Hathaway wypracowała zaledwie 50 milionów dolarów przychodu. Burlington Industries zdecydowanie lepiej radziła sobie w obszarze produkcji i dystrybucji, generowała również wyraźnie wyższe zyski.

Pod koniec 1964 roku akcjami Burlington handlowano po 60 dolarów, natomiast akcje Berkshire Hathaway osiągały cenę 13 dolarów. W Burlington Industries podjęto decyzję o realizacji intensywnych inwestycji w branżę odzieżową. W wyniku tych działań w 1985 roku firma osiągnęła przychody ze sprzedaży na poziomie 2,8 miliarda dolarów. W latach 1964-1985 nakłady kapitałowe spółki wyniosły około 3 miliardów dolarów, czyli około 200 dolarów w przeliczeniu na jedną akcję wartą 60 dolarów. Menedżerowie Burlington Industries byli prawdopodobnie najlepszymi dżokejami w stawce, dosiadali jednak kiepskiego konia. W latach 1964-1985 spółka odnotowała realny spadek sprzedaży i znacząco zmniejszyła zyski oraz zwrot z kapitału własnego. W 1985 roku akcje spółki osiągały cenę 68 dolarów (po uwzględnieniu splitu), co tylko nieznacznie przewyższało ich wartość z 1964 roku.

W tym samym okresie inflacja pochłonęła około dwóch trzecich siły nabywczej pieniądza. Burlington Industries można uznać za niesamowitą firmę odzieżową, daleko jej jednak do niesamowitości w ujęciu biznesowym. „Kiedy menedżerowie cieszący się doskonałą reputacją zabierają się za prowadzenie firmy działającej w branży o bardzo zlej reputacji, to reputacja branży wyjdzie z tego pojedynku bez szwanku” – konkluduje Buffett.

Czy twoja firma ma możliwość dyktowania cen? Czy branża posiada bariery wejścia? Czy w branży można budować fosy? Jak przedstawia się reputacja poszczególnych firm branży wśród klientów? Czy można się wyróżnić? Czy rentowność branży jest wystarczająca, by mieć pieniądze na ekspansję? Czy firma posiada taką pozycję, że mógłbyś jutro mianować dyrektorem głupka i nie narobiłby on większych kłopotów?

To ważne pytania, na które warto odpowiedzieć, jeśli masz ambicję trwale i z zyskiem funkcjonować na rynku. A kto wie, może za kilka lat zadzwoni do ciebie inwestor w wartość i zaproponuje wykup po atrakcyjnej cenie?

fot. mat. prasowe




Jeśli masz ochotę na więcej wiedzy związanej z inwestowaniem, analizami branż lub zasadami inwestycyjnymi takich tuzów jak Warren Buffett, Charlie Munger, Benjamin Graham, John Neff, Philip Fisher, Peter Lynch, przyda ci się książka „Inwestowanie w wartość” Glena Arnolda (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010).
Przeczytaj także: Inwestowanie - trendy 2011 Inwestowanie - trendy 2011

poprzednia  

1 ... 3 4

oprac. : Wydawnictwo Naukowe PWN Wydawnictwo Naukowe PWN

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: