eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Marketingowy Ranking Sieci Detalicznych X 2010

Marketingowy Ranking Sieci Detalicznych X 2010

2010-11-02 13:57

Marketingowy Ranking Sieci Detalicznych X 2010

Marketingowy Ranking Sieci Detalicznych X 2010 - pierwsza "30" © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

W październikowym Marketingowym Rankingu Sieci Detalicznych tworzonym przez Kondej Marketing na czołowych pozycjach nie zaszły żadne zmiany. Liderem nadal jest sieć hipermarketów Tesco (80,08 pkt.), przed Biedronką (79,41 pkt.) i hipermarketami Carrefour (78, 63 pkt.). W pierwszej dziesiątce największy postęp zanotował Lidl, którego łączna punktacja wzrosła w ciągu miesiąca o 0,81 pkt.

Przeczytaj także: Marketingowy Ranking Sieci Detalicznych IX 2010

fot. mat. prasowe

Marketingowy Ranking Sieci Detalicznych X 2010 - pierwsza "30"

Marketingowy Ranking Sieci Detalicznych X 2010 - pierwsza "30"

Lidl to sieć, która w sposób radykalny zmienia swoją koncepcję działania na polskim rynku. Wskazuje na to intensywność działań promocyjnych, eksponowanie „polskości” marek własnych, a nawet zmiana hasła, z którego wynikało wcześniej, że „Lidl jest tani”, a teraz okazuje się, że zakupy w sklepach tej sieci to „Mądry wybór”. Menedżerowie tej sieci wyraźnie muszą przyglądać się poczynaniom rynkowym swojego głównego konkurenta, jakim jest Biedronka, a wnioski przekuwają w przemyślane poczynania marketingowe.

O szczególną kreatywność rynkową trudno z kolei podejrzewać kierownictwo sieci hipermarketów E.Leclerc (10. – 70,15 pkt.), której grozi opuszczenie grona dziesięciu najwyżej ocenianych sieci. Firma nie jest zbyt aktywna pod względem promocyjnym, a ceny w każdym sklepie bywają odmienne.

Znacznie większe przetasowania następują w drugiej dziesiątce Rankingu, która zdominowana jest przez sieci supermarketów. Awans w Rankingu na 15 pozycję zanotowała Stokrotka (66,38 pkt.), a na 17 miejsce przebiła się sieć Delikatesy Centrum (64,60 pkt.). Czołówkę w tej grupie pościgowej stanowią trzy sieci, które rozwijają się z większą dynamiką niż konkurenci. Są to Piotr i Paweł, Netto i POLOmarket. Koncepcje tych sklepów są wyraźnie odmienne, jednakże każda z nich zyskuje w sposób wyraźny akceptację ze strony polskich klientów.

fot. mat. prasowe

Hipermarkety, supermarkety, dyskonty

Hipermarkety, supermarkety, dyskonty

W formacie SMD (małych, średnich i dużych sklepów spożywczych) liderami są sieci zarządzane przez gigantów polskiego rynku, czyli Eurocash i Emperię. Na pierwszym miejscu znajdują się Delikatesy Centrum (64,60 pkt.), wyprzedzając sieć Lewiatan (64,30 pkt.) i sieć abc (61,67 pkt.). Z uznaniem należy podejść do wysokiej pozycji sieci operatorów krajowych: Chaty Polskiej (59,58 pkt.) i Naszego Sklepu (58,20 pkt.). Obie sieci wyróżniają się zdecydowanie spośród innych grup franczyzowych nie tylko ilością zrzeszonych sklepów, ale również atrakcyjną wizualizacją i przyjazną dla klientów aranżacją. Dotyczy to przede wszystkim nowych sklepów Chaty Polskiej, w których udaje się połączyć tradycję z nowoczesnością.

Przegranymi w Marketingowym Rankingu są przede wszystkim sieci, których kierownictwo nie ma skutecznego pomysłu na zawojowanie polskiego rynku. Są to takie sieci, jak: Aldi, Marcpol, PSS Społem Białystok czy Delikatesy Bomi. Brak takiej koncepcji wyraźnie widać w sklepach dyskontowych Aldi. Stanowi to z pewnością zaskoczenie dla niemieckich decydentów tej potężnej europejskiej firmy, że Polacy nie „walą tłumnie” do sklepów, które posiadają tanie produkty. Niskie ceny to jednak zbyt mało, skoro asortyment tych sklepów jest bardzo ubogi, nazwy produktów nic nie mówią polskim konsumentom, a ekspozycja produktów i wizualizacja sklepów pozostawia również wiele do życzenia.

fot. mat. prasowe

Sklepy convenience, sklepy MSD

Sklepy convenience, sklepy MSD

Aby nie zakończyć komentarza pesymistycznym akcentem, warto wskazać sieci, które obecnie odgrywają jeszcze mniejszą rolę, lecz wykazują wysoką dynamikę rozwoju, a w konsekwencji rośnie ich rankingowa ocena. Należy więc z uwagą przyglądać się dalszej aktywności takich sieci, jak: Carrefour Express, Freshmarket, Chata Polska, Krakowski Kredens czy SPAR.

Informacje o badaniu
Oceny w Rankingu dokonywane są na podstawie wszelkich dostępnych źródeł, w tym danych i informacji poszczególnych firm, źródeł internetowych, publikowanych badań i analiz. W znacznym stopniu Kondej Marketing opiera się również o obserwacje dokonywane bezpośrednio w sklepach. Jednakże nie wszystkie dziedziny aktywności poszczególnych sieci handlowych są możliwe do pełnej oceny przy zastosowaniu takiej metodologii. Z tego względu bardzo duże znaczenie mają informacje uzyskiwane bezpośrednio od operatorów poszczególnych sieci. Są one przekazywane w formie mailowej, telefonicznej, a także podczas osobistych wizyt składanych przez naszych badaczy Kondej Marketing u poszczególnych operatorów.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: