eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTelekomunikacja › Dialery znowu w akcji

Dialery znowu w akcji

2004-09-02 14:12

Coraz więcej osób skarży się do Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty, że na ich rachunkach telefonicznych pojawiły się wysokie kwoty za połączenia z egzotycznymi wyspami św. Tomasza lub wyspami Cooka. Żadna z tych osób nie przypomina sobie, aby tam kiedykolwiek dzwoniła. Należności na koniec miesiąca wahają się od 200zł do 3000zł.

Przeczytaj także: TPSA zrywa umowę z Maxfonem

Analiza skarg wskazuje, iż mamy tu ponownie do czynienia z dialerami. Użytkownicy w trakcie połączeń z Internetem (z wykorzystaniem modemów telefonicznych), po wejściu na strony z płatną treścią i uruchomieniu dialera, często nie zauważają, że zostaje przez program rozłączone dotychczasowe połączenie, a następnie realizowane jest połączenie międzynarodowe. W ten sposób dotychczasowe metody ochrony przed dialerami (np. blokowanie połączeń z numerami 0-700, programy antydialerowe) stają się nieskuteczne.

Jak działają dialery
W odpowiedzi na skargi abonentów kierowane do Prezesa URTiP Telekomunikacja Polska S.A. wyjaśnia, że "Dialery jako programy komputerowe łączą w swojej funkcjonalności zarówno opcję wybierania numeru oraz opcję dostępu do płatnych stron www, są zamieszczane i udostępniane bezpłatnie przez Usługodawców świadczących usługi na numeracji 0-700 należącej do TP lub 0-708 należącej do innych operatorów – np. Netia, Dialog, Energis oraz dialery operatorów zagranicznych, które zestawiają połączenia międzynarodowe (płatne wg stawek jak za połączenie międzynarodowe). W trakcie uruchamiania dialera Użytkownik uzyskuje informacje o nazwie Usługodawcy (dzierżawcy numeru i autorze danego serwisu), numerze z jakim zostanie zestawione połączenie oraz wysokości opłaty za 1 minutę korzystania z serwisu. Przed zestawieniem połączenia Użytkownik akceptuje ten fakt (wyraża zgodę na zestawienie połączenia o podwyższonej opłacie). W przypadku innych operatorów posiadających w ofercie usługi z grupy 070x (0-708, międzynarodowe) ta sytuacja może być inna – operator sam ustala opłaty oraz zasady na jakich jego Usługodawca może uruchamiać dialery".

Czarne owce rynku audioteksowego stosują połączenia bez uprzedniego wyrażenia zgody przez użytkownika. Telefoniczne numery usług o podwyższonej opłacie mogą być ukryte w pliku pobieranym z Internetu i w związku z tym są niewidoczne dla abonenta. Mogą być wybierane w sposób interaktywny, jak również w formie programu działającego na zasadzie pseudo-wirusa.

Urząd analizuje tę kwestię, starając się znaleźć odpowiednie prawne środki zapobiegawcze. Problem polega jednak na tym, że Prawo telekomunikacyjne nie daje Prezesowi URTiP narzędzi do przeciwdziałania temu zjawisku w stosunku do firm zagranicznych. Ze względu na fakt, iż omawiany typ dialerów łączy użytkownika z numerem międzynarodowym, który pozostaje poza nadzorem polskiego Regulatora – nie jest możliwe odnalezienie faktycznego operatora dialeru ani nie znany jest schemat rozliczeń między TP S.A., a innymi operatorami za używanie dialerów międzynarodowych.

Próby prześledzenia trasy kilku wybranych ze skarg abonenckich połączeń wykazały, że sygnał opuszcza Polskę, jest kierowany np. do Oslo lub do Kopenhagi, natomiast nie mamy informacji, w jaki sposób są one przekazywane dalej do dwóch wysp wspomnianych na wstępie.

Z uwagi na fakt, że wspomniane dialery przestawiając połączenie nie wybierają numeru 0-70x, tylko numer międzynarodowy, ustawione na życzenie użytkowników telefonów blokady połączeń z numerami 0-70x nie mają tutaj zastosowania. W tej sytuacji również poprawka do projektu nowego Prawa telekomunikacyjnego o konieczności podpisywania osobnych umów na połączenia z numerami 0-70x byłaby i tak nieskuteczna.

Zapewnienia TP S.A.
TP S.A. zapewnia, że w ramach umów z usługodawcami dostarczającymi treści pod numerami 0-70x (tzw. Service Providerami) szczególny nacisk położono na konieczność "autoryzowania" dialerów przez TP S.A. Usługodawcy będą finansowo odpowiadać za nieprawidłowo działające dialery. Ponadto dialery będą musiały zawierać widoczną i wyraźną informację o podwyższonej opłacie. Nie będzie też możliwe, by dialer łączył sam ponownie po rozłączeniu bez akceptacji użytkownika, będzie też musiał zawierać informacje o sposobie ich odinstalowania.

 

1 2 3

następna

oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Promocja Infonetu

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: