Opóźnione płatności w firmach
2004-09-01 00:14
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Nastroje informatyczne MSP
Pogarszająca się dyscyplina płatnicza odbiorców jest główną przyczyną problemów w przepływie gotówki w małych i średnich firmach, a tym samym stanowi zagrożenie dla ich dalszego funkcjonowania. Do takich wyników prowadzi badanie przeprowadzone ostatnio przez Euler Hermes Zarządzanie Ryzykiem Sp. z o.o. wśród polskich przedsiębiorstw, których roczny obrót nie przekracza 10 mln zł. Zdaniem 59% ankietowanych managerów to negatywne zjawisko wynika nie tylko z niestabilnej sytuacji finansowej kontrahentów, ale również z obecnie obowiązujących standardów rynkowych, które wymuszają na dostawcach wydłużanie terminów płatności. Jednocześnie jako znaczące przyczyny niekorzystnej sytuacji w sektorze MSP, 31% badanych firm uznało wzrost konkurencji, również ze strony przedsiębiorstw unijnych oraz utrudniony dostęp do zewnętrznych źródeł finansowania, którą wskazał co dziesiąty respondent.fot. mat. prasowe
Z przeprowadzonych badań wynika, iż 97% małych i średnich przedsiębiorstw spotyka się na co dzień z problemem należności nie płaconych w terminie, a w ostatnim czasie zjawisko to stale się nasila. Obecnie już 31% firm wykazuje, iż ponad połowę ich portfela stanowią należności opóźnione, natomiast 44% twierdzi, że zjawisko to dotyczy od 20% do 50% ich należności. "To niepokojąca tendencja, gdyż w odpowiedzi na opóźnienia płatności, część firm sama płaci swoje rachunki po terminie." - stwierdza Michał Winiarski – Wiceprezes odpowiedzialny za ocenę ryzyka w Euler Hermes Zarządzanie Ryzykiem Sp. z o.o. Podkreślić należy, iż zaledwie 6% spółek pytanych o dyscyplinę płatniczą swoich klientów oceniło ją jako bardzo dobrą. Jednocześnie dotychczasowe negatywne doświadczenia płatnicze badanych przedsiębiorstw spowodowały, iż co trzeci ankietowany aktualne ryzyko niewypłacalności kontrahentów określiło jako wysokie lub bardzo wysokie.
fot. mat. prasowe
Kredyt kupiecki ważnym źródłem finansowania
Kredyt kupiecki został uznany za coraz częściej wykorzystywane źródło finansowania małych i średnich firm. Wśród badanych przedsiębiorstw 94% zadeklarowało, że udziela kredytu kupieckiego swoim klientom. Najczęściej stosowane termin płatności to 21-30 dni oraz 14 dni, które oferuje odpowiednio 39% oraz 28% ankietowanych. Jedynie 5% respondentów stwierdziło, iż odracza płatność tylko stałym i sprawdzonym klientom, natomiast 6%, iż w ogóle nie udziela kredytu kupieckiego kontrahentom. "Obserwowane tendencje wskazują, że transakcje z odroczonym terminem płatności stają się coraz częściej wykorzystywaną przez sektor MSP formą płatności. Podstawową zaletą kredytowania kontrahentów jest wzrost konkurencyjności przedsiębiorstwa, który pozwala na zwiększenie realizowanych przez nie obrotów." – mówi Eckhard Horst – Prezes Zarządu Euler Hermes Zarządzanie Ryzykiem Sp. z o.o.
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Bibby MSP Index: jak pandemia wpłynęła na rozwój firm?
-
Jednoosobowe działalności gospodarcze najmocniej dotknięte zatorami płatniczymi
-
Jak pandemia wpłynęła na małe i średnie firmy?
-
Co ósma firma MŚP beneficjentem pandemii
-
ZPP: sektor MSP bez inwestycji, ale z ofertami pracy
-
Firmy w lepszej kondycji, choć opóźnione płatności bez zmian
-
Przedsiębiorcy planują nowe inwestycje i rekrutację pracowników
-
Opóźnione płatności problemem co trzeciej firmy. Najgorzej w handlu
-
Na opóźnienia w płatnościach skarży się co trzecia firma