eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Profil pracownika sektora SSC/BPO

Profil pracownika sektora SSC/BPO

2010-10-04 13:14

Profil pracownika sektora SSC/BPO

Struktura zatrudnienia według obsługiwanych procesów biznesowych; źródło ABSL © fot. mat. prasowe

W ciągu ostatnich 2-3 lat centra usług biznesowych w Polsce przeszły radykalną metamorfozę. Jeszcze niedawno realizowały proste usługi, niewymagające rozbudowanych kompetencji. Dziś - zatrudniają wykwalifikowanych pracowników i obsługują strategiczne funkcje oddziałów swoich firm i zewnętrznych klientów z całego świata. W Polsce działa około 300 takich centrów, które stworzyły już 50.000 miejsc pracy. Kto pracuje w sektorze SSC/BPO i ile zarabia? Z raportu ABSL "Sektor SSC/BPO w Polsce" wynika, że typowe cechy specjalisty centrów usług to 29 lat, wyższe wykształcenie, znajomość języków obcych i nastawienie na podnoszenie swoich umiejętności. Średnio zarabia on 4500 brutto i do 10 dni rocznie spędza na szkoleniach.

Przeczytaj także: Centra usług: specjaliści i menedżerowie chcą awansu

Kadry to polska specjalność

Inwestorzy zrzeszeni w Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych w Polsce (ABSL), największej polskiej organizacji sektora SSC/BPO (Shared Services Centers/Business Process Outsourcing), jednogłośnie mówią, że to właśnie dzięki wykwalifikowanym kadrom Polska stała się liderem regionu w zakresie outsourcingu procesów biznesowych. To tu swoje oddziały lokują największe międzynarodowe korporacje takie jak Hewlett-Packard, Shell, IBM, Infosys czy Procter&Gamble, świadczące usługi z zakresu finansów, księgowości, HR, sprzedaży i marketingu, zarządzania łańcuchem dostaw - zarówno na rzecz swoich oddziałów na całym świecie, jak i zewnętrznych klientów.

Pracownikami centrów usług SSC/BPO są w zdecydowanej większości osoby z wykształceniem wyższym (81% ogółu zatrudnionych). Wiele z nich posiada stopnie doktorskie, tytuły MBA czy certyfikaty potwierdzające dodatkowe kwalifikacje, np. z zakresu księgowości czy finansów.

„Centra usług kładą duży nacisk na doskonalenie kwalifikacji zawodowych swoich pracowników poprzez różnego rodzaju szkolenia dotyczące specyfiki świadczonych usług i rozwoju umiejętności miękkich, przez dofinansowywanie studiów podyplomowych, po kursy językowe”, wymienia Krystian Bestry, Dyrektor Zarządzający Infosys BPO Europe i Wiceprezes Zarządu ABSL.

Z raportu „Rynek SSC/BPO w Polsce” przygotowanego przez ABSL, wynika że pracownicy centrów usług spędzają na szkoleniach organizowanych lub dofinansowywanych przez firmy do 10 dni w roku.

Zagłębie finansistów z językami

fot. mat. prasowe

Struktura zatrudnienia według obsługiwanych procesów biznesowych; źródło ABSL

Struktura zatrudnienia według obsługiwanych procesów biznesowych; źródło ABSL

Badanie wskazuje, że prawie połowa zatrudnionych w polskim sektorze SSC/BPO świadczy usługi z zakresu finansów i księgowości, 16% pracuje przy obsłudze klienta, a mniej niż 5% zatrudnionych - przy zarządzaniu zaopatrzeniem, zarządzaniu zasobami ludzkimi oraz w outsourcingu procesów opartych na wiedzy (Knowledge Process Outsourcing, KPO). Ta ostatnia liczba, zdaniem ekspertów, będzie jednak zdecydowanie rosła. Jest to efektem nie tylko tego, że powstają ośrodki w całości zajmujące się procesami KPO, ale także w związku z tym, że inne zadania np. z zakresu finansów i księgowości coraz częściej przechodzą na zaawansowany etap, który nie jest już prostą obsługą transakcyjną, ale zarządzaniem całymi procesami opartymi na specjalistycznej wiedzy.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: