eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Informacja prasowa na piątkę

Informacja prasowa na piątkę

2004-08-25 00:01

Jeżeli zajmujesz się public relations na pewno zdarzyło Ci się to choć raz w życiu. Informacja prasowa przygotowana zgodnie z arkanami sztuki PR została zlekceważona przez dziennikarzy. Jedna strona A4, podwójne odstępy między liniami, czcionka 12 punktów. I nic. Kiedy pracowałem w radiu i telewizji - jako redaktor i wydawca - przez moje ręce przeszły tysiące informacji prasowych.

Przeczytaj także: 7 grzechów głównych w PR

Żadnej nie wyrzuciłem tylko z tego powodu, że nie była napisana według wiedzy z książek i szkoleń public relations. Dziennikarz - szczególnie ten, którego goni termin - nie zwraca uwagi na takie detale ...

Jest jednak pięć rzeczy, które naprawdę się liczą. Bez nich Twoja informacja prasowa dużo nie zdziała.

Oto pięć testów, które musi zaliczyć każda informacja prasowa:

1. Test pierwszego rzutu oka

Dziennikarz pobieżnie przegląda (skanuje?) tekst. Jego wrażenia są bardziej lub mniej świadome. Jeżeli znajduje odpowiedzi na najważniejsze pytania - czarno na białym - Twoje akcje idą w górę.

- Czy jest ekscytujący tytuł czy może na górze kartki umieściłeś mnóstwo niepotrzebnych informacji i duże logo Twojej firmy?
- Czy informację łatwo się czyta? Tylko jeden akapit na pół strony? Czy najważniesze informacje łatwo można odszukać w tekście?
- Czy najważniejsze szczegóły są wytłuszczone?

I rzecz kluczowa: czy w pięć sekund można się zorientować o co chodzi i czego oczekuje od redakcji autor informacji?

"Oblanie" tego testu jeszcze wcale nie skazuje Ciebie na porażkę, ale wartość informacji w oczach dziennikarza maleje.

2. Test tytułu

Oryginalny tytuł jest okazją do odrobienia strat.

Moim zdaniem, to nawet najważniejsza część informacji.

Daj czytelnikowi pasjonujący tytuł i połowa sukcesu w kieszeni.

3. Test ciekawości

Kolejne pytania dotyczy tekstu informacji. Właściwie to kilka pytań jednocześnie przelatujących przez głowę czytelnika:

- Czy jest to informacja, na którą odbiorcy czekają lub chcieliby ją poznać?
- Jak duża jest grupa osób zainteresowanych tą informacją?

Inny słowy, czy jest ciekawa?

4. Test medium

Pierwsze pytanie, które powinieneś sobie zadać pisząc informację dotyczy tego kto ją przeczyta i czego pragnie się dowiedzieć.

Tylko nieliczni zadają sobie trud, aby dopasować styl i tekst do potrzeb medium. Ale właśnie ci odnoszą największe sukcesy.

Telewizja chce mieć *obrazki_ludzi_w_akcji*. Radio potrzebuje kogoś kto mówi z pasją. Gazety i magazyny potrzebuję większej *głębi*.

5. Test punktu widzenia

O co tutaj *naprawdę* chodzi?

Czasem informacja wygląda i brzmi jak oferta handlowa. Pisana jest z perspektywy autora/organizacji. Mało w niej newsa.

Informacja prasowa musi zawierać jakiś element nowości, czyli newsa. To nie komunikat, ogłoszenie, ulotka lub broszura reklamowa.

Najlepsze informacje prasowe są pisane językiem mediów i z ich perspektywy. Najgorsze straszą stylem raportów rocznych.

Dobra informacja prasowa mówi dziennikarzowi/redaktorowi,

- "Oto coś co pozwoli Ci utrzymać widza daleko od pilota" albo
- "Jeśli powiesz o tym słuchaczom, nawet do głowy im nie przyjdzie wyłączyć radio ..." albo
- "Jeżeli to przeczytają na pewno zauważą też reklamę nowego modelu samochodu w prawym dolnym rogu strony."


Krótko mówiąc, media chcą trzymać ludzi daleko od wyłączników i pilotów. Daj im informacje, które skłonią ich do oglądania, słuchania i czytania, a w zamian dostaniesz co chcesz.

Jesteś gotowy zdać ten test na piątkę?

oprac. : Bogusław Feliszek / Pressence Public Relations Pressence Public Relations

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: