eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Kampanie reklamowe dla seniorów

Kampanie reklamowe dla seniorów

2010-08-19 13:05

Przeczytaj także: Jakie kampanie reklamowe dla seniorów?


Sami o sobie

Wizerunek seniorów w przekazach reklamowych jest bardzo zróżnicowany. Coraz częściej seniorzy prezentowani są w nich jako osoby aktywne, cieszące się emeryturą i wolnym czasem. Na uwagę zasługuje kampania apap i pan Antoni czy też podróż do Wenecji. Te spoty telewizyjne pokazują dynamicznych ludzi w starszym wieku, którzy korzystają z uroków życia. W końcu marketerzy zauważyli trend aktywizacji starszego pokolenia.

Ale już kilka lat temu pojawiły się w Polsce reklamy przełamujące stereotyp nieszczęśliwego, skromnego emeryta, który niewiele już oczekuje od życia. Czy pamiętacie reklamę funduszu Allianz, gdzie młody agresywny człowiek zaczepia starszych państwa na stacji benzynowej i w wyniku sprzeczki senior niszczy mu jego pojazd z puentą – „trzeba mieć fantazję i pieniądze, synku”. Ta kampania wraz z kampanią z przebojową babcią zajeżdżającą motocyklem na stację Statoil to pierwsze w Polsce przykłady kampanii, w których seniorzy wystąpili w roli aktywnej. Co ciekawe, te reklamy cieszą się dużym odsetkiem zapamiętania również wśród grupy młodszych osób (wspominany dualizm grupy docelowej: kto by nie chciał zobaczyć swoich rodziców pełnych werwy, bez problemów, np. z bólami stawów czy też w luksusowym aucie?). Nie brakuje również kampanii, w których wykorzystano wizerunek znanych osób (Władysław Kozakiewicz w reklamie ultrafastin).

Wartości

Abstrahując od osób występujących w przekazie reklamowym (celebryta – nie-celebryta, osoba młoda – rówieśnik), seniorzy dobrze reagują na obraz oparty na tradycyjnych wartościach, do których są najmocniej przywiązani: rodzina, zdrowie, poczucie bezpieczeństwa. Wartości te muszą być podkreślone w mocno sprofilowanych przekazach. Silver Group doskonale orientuje się na rynku farmaceutyków i oczekuje w przekazie reklamowym precyzyjnych odpowiedzi, na co dany środek pomaga. Doczekaliśmy się czasów, kiedy kampanie reklamowe są kierowane do wąskich grup docelowych i precyzyjnie odpowiadają na potrzeby seniorów, jak dzieje się to np. w przypadku farmaceutyków.

Niewykorzystane możliwości

Dopiero niedawno w sektorze usług bankowych rozpoczęto komunikację do seniorów, rozpoznając duży potencjał wśród tej grupy jako odpowiedni target dla rachunków osobistych czy kredytów. Emeryt, nawet z niskim dochodem, jest dla każdego banku stosunkowo pewnym i bezpiecznym klientem (konto dla seniora w BZ WBK czy Banku Pocztowym). Wydaje się również, że także na polu telekomów niewiele dotychczas zrobiono dla Silver Group. Marginalizacje potrzeb osób starszych próbowały w Polsce wykorzystać takie firmy jak Emporia Telecom, MyPhone czy też TopCom, oferując m.in. produkty z dużymi cyframi na tarczy czy charakteryzujące się wysoką emisją dźwięku. Brakuje natomiast kampanii przeprowadzonych na tym polu przez największych rynkowych graczy, bo chociaż telefony dla osób starszych pojawiają się w ofertach, to już działania marketingowe są skupione wokół innych produktów tych firm.

Sprzedawcy marzeń

Wydaje się, że część Silver Group pozostaje odporna na reklamy. Pewną ilość decyzji zakupowych, zwłaszcza tych poważnych, jej członkowie podejmują po konsultacjach z rodziną/dziećmi. Jedna z kampanii sprzed lat, którą w dalszym ciągu pewnie pamiętają emeryci, to spot funduszu Ego z dziadkiem z założonymi nartami i babcią drącą pierze udające śnieg. Ciekawe, jak muszą się czuć dzisiejsi emeryci, którzy 10 lat temu postawili na ten fundusz i czy mogą pozwolić sobie na luksus „prawdziwych wyjazdów narciarskich”?

Wciąż czekamy na kampanie z prawdziwego zdarzenia, które postawią seniora w roli aktywnego bohatera, wartego zainteresowania i stanowiącego pierwotny cel przekazu. Pamiętajmy o starym przysłowiu: „młodzi mówią, że starzy są głupi, a starzy wiedzą, że młodzi są głupi”. Większość młodych pracowników agencji reklamowych musi zmierzyć się z tym stereotypem już teraz.


Jeżeli chcesz zamówić prenumeratę miesięcznika Marketing w Praktyce .

poprzednia  

1 2

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: