eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPrzemysł › Jakość owoców i warzyw I kw. 2010

Jakość owoców i warzyw I kw. 2010

2010-08-13 00:23

Przeczytaj także: Jakość owoców i warzyw w IV kw. 2009


Inne ustalenia z kontroli

Pozostałe nieprawidłowości dotyczyły umieszczania niepełnych informacji w fakturach i dokumentach towarzyszących (w 65 skontrolowanych podmiotach), niedopełnienia obowiązku przekazania informacji o ilości wprowadzonych do obrotu owoców i warzyw (w 24 skontrolowanych podmiotach) oraz braku legalizacji wag (w 3 skontrolowanych podmiotach).

Objęte kontrolą owoce i warzywa były pochodzenia krajowego - 1562 partie o masie 297,2 t oraz pochodziły z innych krajów UE i krajów trzecich - 1192 partie o masie 358,1 t. Procentowy udział partii niezgodnych w przypadku owoców i warzyw pochodzenia krajowego wynosił 29% partii i 30% masy partii, dla pozostałych krajów UE i krajów trzecich wynosił 15% partii i 14% masy partii.

SANKCJE

W związku z zaistniałymi nieprawidłowościami w zakresie jakości handlowej świeżych owoców i warzyw, wojewódzkie inspektoraty JHARS zastosowały następujące sankcje:
32 decyzje administracyjne, w tym:
  • 24 decyzje nakazujące poddanie artykułu rolno-spożywczego zabiegom prawidłowego oznakowania,
  • 5 decyzji zakazujących wprowadzenia artykułu rolno-spożywczego do obrotu,
  • 3 decyzje nakazujące poddanie artykułów innym zabiegom (np. sortowania),
  • 145 mandatów karnych, na łączną kwotę 28 250 złotych.

PODSUMOWANIE I WNIOSKI

Kontrola skoncentrowana była przede wszystkim na gatunkach warzyw objętych wymaganiami ogólnej normy handlowej, w tym na warzywach korzeniowych, cebuli i kapuście głowiastej (37% wszystkich skontrolowanych partii). Zakres kontroli obejmował ponadto istotne w handlu międzynarodowym gatunki owoców, podlegających szczegółowym normom handlowym, w tym owoce cytrusowe (26% wszystkich skontrolowanych partii), owoce kiwi oraz winogrona (14% wszystkich skontrolowanych partii).

fot. mat. prasowe

Udział liczby partii niezgodnych w stosunku do skontrolowanych, z podziałem na rodzaj stwierdzonych

Udział liczby partii niezgodnych w stosunku do skontrolowanych, z podziałem na rodzaj stwierdzonych nieprawidłowości oraz rodzaj normy handlowej (w %)

Najwięcej nieprawidłowości zarówno w odniesieniu do produktów podlegających ogólnej normie handlowej (GMS) jak i normom szczegółowym (SMS), stwierdzono w zakresie znakowania. W przypadku produktów SMS, najczęściej kwestionowano brak informacji o klasie jakości, kraju pochodzenia oraz nazwie odmiany (umieszczenie tej informacji jest wymogiem obowiązkowym min. dla jabłek i owoców cytrusowych). W przypadku produktów GMS najwięcej niezgodności w zakresie znakowania dotyczyło braku kraju pochodzenia na opakowaniu lub zawieszce w pobliżu produktu oraz podania klasy jakości, pomimo braku deklaracji normy EKG/ONZ dla danego gatunku.
JHARS podkreśla, iż znacznie mniej nieprawidłowości stwierdzono w odniesieniu do produktów objętych normami szczegółowymi (20% liczby partii) niż produktów objętych normą ogólną (27% liczby partii). Obserwowana sytuacja wskazuje na to, iż przedsiębiorcy nie dostosowali się jeszcze do nowych przepisów w zakresie jakości handlowej świeżych owoców i warzyw.

fot. mat. prasowe

Udział liczby partii niezgodnych w stosunku do skontrolowanych, z podziałem na rodzaj normy handlowe

Udział liczby partii niezgodnych w stosunku do skontrolowanych, z podziałem na rodzaj normy handlowej

W odniesieniu do pozostałych wyróżników jakości handlowej (tj. wymagań minimalnych, wymagań dotyczących klas jakości, prezentacji, wielkości), więcej nieprawidłowości stwierdzono w odniesieniu do produktów SMS (4% liczby partii) niż w przypadku produktów GMS (1% liczby partii), co wynika z restrykcyjności wymagań określonych w szczegółowych normach handlowych.

Analizując wyniki kontroli jakości handlowej świeżych owoców i warzyw przeprowadzonych od czasu reformy przepisów na rynku owoców i warzyw (od 1 lipca 2009 roku), JHARS podkreśla, że jakość handlowa produktów objętych wymaganiami szczegółowych norm handlowych jak i ogólnej normy handlowej utrzymuje się na podobnym poziomie.

W odniesieniu do norm szczegółowych można zaobserwować poprawę jakości. Jakość handlowa produktów objętych ogólną normą handlową uległa pogorszeniu.

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: