eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Franczyza a rynek apteczny

Franczyza a rynek apteczny

2010-07-30 10:46

Franczyza a rynek apteczny

© fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Blisko 9 tysięcy spośród 13 250 aptek w Polsce działa w ramach sieci - wynika za raportu Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych. Aż 7267 aptek objętych jest programami lojalnościowymi stworzonymi przez hurtownie farmaceutyczne, 425 należy do formalnych grup zakupowych, a około 1300 jest własnością ponad 30 firm, które budują własne sieci aptek. Równolegle część z nich oferuje franczyzę. W tej formule działa już ponad 200 aptek. Zdaniem ekspertów ARSS, franczyza w farmacji to zjawisko nowe, ale mające szansę na głębsze zakorzenienie.
Dotychczasowe rozwiązania zmierzające do usieciowienia rynku aptecznego oraz wzmocnienia pozycji pojedynczych aptek powoli się wyczerpują. Coraz rzadziej także zdaje egzamin prowadzenie apteki zupełnie niezależnej, działającej w oderwaniu od jakiejkolwiek organizacji. Miniony rok zweryfikował ten model jednoznacznie. Chociaż branża apteczna charakteryzuje się jednym z najwyższych wzrostów (8,25 proc. w roku 2009), to – jak podaje ARSS - z rynku zniknęło ok. 400 aptek, głównie małych, rodzinnych, niezależnych, pozbawionych oparcia w postaci większej organizacji.

Dlatego mimo obaw farmaceutów o utratę niezależności, coraz częściej decydują się oni na współpracę z innymi podmiotami na rynku. Do tej pory najchętniej zasilali szeregi sieci tworzonych w ramach programów lojalnościowych oferowanych przez dystrybutorów leków. Według danych ARSS, w ramach ośmiu sieci pod wspólną wizualizacją działa już 7267 aptek. Powodem popularności tego rozwiązania z jednej strony jest fakt, że oferuje ono dość luźną formułę współpracy i aptekarze nie widzą w nim zagrożenia dla swojej niezależności. Z drugiej zaś strony, było to pierwsze na rynku sieciowe rozwiązanie dla aptek, więc brak alternatywy skłaniał wówczas do skorzystania z niego.
„Z perspektywy czasu widać jednak wyraźnie, że formuła programów lojalnościowych zaczyna się wyczerpywać. Centralne gazetki, informatory, reklamy, kampanie w internecie, organizowane programy szkoleniowe dla personelu aptek odnoszą różny skutek, głównie z powodu różnego zaangażowania aptekarzy, a także jakości aptek funkcjonujących w programie. Stąd też zainicjowane zostały działania mające przekształcić formułę programu lojalnościowego w bardziej zaawansowaną formę współpracy, z franczyzą włącznie. Przykładem będzie tutaj oferta franczyzy Dbam o Zdrowie, tworzonej poprzez zmianę warunków zakupowych dla aptek uczestniczących w tym programie oraz start programu Partner w firmie Neuca (dawniej Torfarm), która jest organizatorem programu lojalnościowego Świat Zdrowia”, mówi AdamWroczyński, dyrektor ds. projektów w Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych.

Kolejnym rozwiązaniem sieciowym na rynku aptecznym są grupy zakupowe. Skupiają one od kilku działających lokalnie, niemalże po sąsiedzku aptek – nieformalnie reprezentujących się przed hurtownikiem jako jeden organizm gospodarczy, po bardziej zaawansowane struktury (często mylnie obecnie identyfikowane z franczyzą) zrzeszające od kilkunastu do nawet kilkuset aptek.

Powstanie grupy zakupowej ma zwykle jeden cel: presję na dostawców i poprzez osiągnięcie odpowiedniej ekonomii skali znaczącą poprawę warunków zakupu, co ma bezpośrednio przełożyć się na konkurencyjność pojedynczej, niezależnej decyzyjnie apteki. W strukturze grupy zakupowej właściciel apteki zachowuje swoją niezależność w podejmowaniu decyzji zakupowych, co niekiedy stanowi słabość tego typu organizmu, gdyż stanowi argument dla hurtownika za nieuleganiem presji ceny ze względu na brak możliwości zdyscyplinowania uczestników sieci w odbiorze określonej ilości asortymentu.

 

1 2

następna

Zobacz także


Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Ok, rozumiem Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.