Prawo telekomunikacyjne: zmiana definicji abonenta
2010-07-24 00:10
Przeczytaj także: Większe prawa abonenta od 6 VII 2009
Istotną zmianą, którą wprowadza nowelizacja jest zmiana definicji abonenta, która na pozór jest niewielka, ponieważ polega na wykreśleniu z definicji abonenta zwrotu „w formie pisemnej”. Jednak taka modyfikacja, pociąga za sobą skutki w postaci rozszerzenia kręgu podmiotów objętych pojęciem „abonent”, a tym samym m.in. rozszerzenia zakresu podmiotów mogących skorzystać z usługi informacji o numerach telefonicznych.Zgodnie z nową definicją, abonentem jest także podmiot, który zawarł umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych z dostawcą publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych
w formie innej niż pisemna - przez dokonanie czynności faktycznych. W związku z tym, definicją abonenta zostali objęci użytkownicy telefonów komórkowych na kartę tzw. pre-paid, a także użytkownicy korzystający z aparatów publicznych.
Ponadto, nowelizacja nakłada na dostawców publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych obowiązek doręczania abonentom, którzy udostępnili swoje dane w tym celu, zmiany warunków umowy na piśmie lub drogą elektroniczną.
Ważną, z praktycznego punktu widzenia, zmianą wprowadzoną nowelizacją jest umożliwienie użytkownikom telefonów na kartę skorzystania z usługi informacji o numerach telefonicznych.
Warto również podkreślić, że użytkownicy telefonów pre-paid będą mogli żądać dostarczenia wykazu wykonanych usług telekomunikacyjnych (bilingu), obejmującego usługi wykonane po złożeniu żądania (tzw. wykaz podstawowy) oraz wykonane w okresie nawet do 12 miesięcy wstecz od momentu złożenia żądania udostępnienia wykazu (tzw. wykaz szczegółowy). Zarówno za dostarczenie podstawowego, jaki i szczegółowego wykazu połączeń w przypadku użytkowników pre-paid może być pobrana opłata w wysokości określonej w cenniku.
Podsumowując, należy stwierdzić, że zmiany wprowadzone nowelizacją były potrzebne, bo dzięki nim użytkownicy telefonów pre-paid nie będą już dyskryminowani.
Przeczytaj także
-
Prawo telekomunikacyjne: zmiany w premium rate
-
Nowelizacja unijna prawa telekomunikacyjnego
-
KPP: zmiany w Prawie telekomunikacyjnym
-
Usługi telekomunikacyjne: nowe przepisy wymagają zmiany umów
-
Bezpieczeństwo sieci i usług telekomunikacyjnych - nowe obowiązki
-
Przedsiębiorca e-commerce a polskie ustawodawstwo
-
Big Data: korzyści i zagrożenia
-
Jak Prawo telekomunikacyjne uderza w marketing
-
Jak prawo telekomunikacyjne paraliżuje telemarketing