eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTelekomunikacja › Prawo telekomunikacyjne: zmiana definicji abonenta

Prawo telekomunikacyjne: zmiana definicji abonenta

2010-07-24 00:10

Dnia 20 lipca 2010 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. Nr 86, poz. 554, dalej "nowelizacja"). Celem zmian było wykonanie wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 22 stycznia 2009 r. (sprawa C-492/07), który stwierdził, że definicja abonenta zawarta w wówczas obowiązującej ustawie Prawo telekomunikacyjne jest niezgodna z prawem Unii Europejskiej.

Przeczytaj także: Większe prawa abonenta od 6 VII 2009

Istotną zmianą, którą wprowadza nowelizacja jest zmiana definicji abonenta, która na pozór jest niewielka, ponieważ polega na wykreśleniu z definicji abonenta zwrotu „w formie pisemnej”. Jednak taka modyfikacja, pociąga za sobą skutki w postaci rozszerzenia kręgu podmiotów objętych pojęciem „abonent”, a tym samym m.in. rozszerzenia zakresu podmiotów mogących skorzystać z usługi informacji o numerach telefonicznych.

Zgodnie z nową definicją, abonentem jest także podmiot, który zawarł umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych z dostawcą publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych
w formie innej niż pisemna - przez dokonanie czynności faktycznych. W związku z tym, definicją abonenta zostali objęci użytkownicy telefonów komórkowych na kartę tzw. pre-paid, a także użytkownicy korzystający z aparatów publicznych.

Ponadto, nowelizacja nakłada na dostawców publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych obowiązek doręczania abonentom, którzy udostępnili swoje dane w tym celu, zmiany warunków umowy na piśmie lub drogą elektroniczną.

Ważną, z praktycznego punktu widzenia, zmianą wprowadzoną nowelizacją jest umożliwienie użytkownikom telefonów na kartę skorzystania z usługi informacji o numerach telefonicznych.

Warto również podkreślić, że użytkownicy telefonów pre-paid będą mogli żądać dostarczenia wykazu wykonanych usług telekomunikacyjnych (bilingu), obejmującego usługi wykonane po złożeniu żądania (tzw. wykaz podstawowy) oraz wykonane w okresie nawet do 12 miesięcy wstecz od momentu złożenia żądania udostępnienia wykazu (tzw. wykaz szczegółowy). Zarówno za dostarczenie podstawowego, jaki i szczegółowego wykazu połączeń w przypadku użytkowników pre-paid może być pobrana opłata w wysokości określonej w cenniku.

Podsumowując, należy stwierdzić, że zmiany wprowadzone nowelizacją były potrzebne, bo dzięki nim użytkownicy telefonów pre-paid nie będą już dyskryminowani.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: