eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Nie warto liczyć na last minute?

Nie warto liczyć na last minute?

2010-07-21 10:07

Nie warto liczyć na last minute?

© fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Choć po pierwszych sześciu miesiącach tego roku mamy delikatny wzrost średniej wartości rezerwacji o 164 zł (3 proc.), to maj i dwa pierwsze tygodnie czerwca mocno zakręciły sytuacją sprzedażową na rynku turystycznym. Tylko 3 biura z setki współpracujących z portalami Wakacje.pl i EasyGo.pl podniosło swoje ceny. Ponad 90 biur nie dość, że nie utrzymało ich poziomu sprzed roku, to znacząco obniżyło ceny dosłownie na progu sezonu. Średnio o 9 proc. Takiego zjawiska w branży turystycznej jeszcze nie było. Zwłaszcza w czerwcu, który jest pierwszym miesiącem wysokiego sezonu.

Przeczytaj także: Egzotyczne wakacje zimowe

Według danych Enovatis S.A., operatora portali Wakacje.pl, EasyGo.pl i Wypoczynek.pl., średnia wartość rezerwacji w maju tego roku spadła w stosunku do roku 2009 o 421 zł, a na początku czerwca nawet o 456 zł. Tylko trzy biura, Neckermann, Wezyr i Oasis Tour zastosowały odmienną politykę cenową. Tu średnie wartości rezerwacji podniosły się od 5 do 21 proc.

Aż 40 proc. różnica w strategii cenowej touroperatorów jest zastanawiająca. Motorem obniżek z całą pewnością może być różnica w kursie walut. Enovatis S.A. przyjrzał się wahaniom kursu Euro w maju oraz w czerwcu 2009 i 2010 roku. Punktowe pomiary z notowań on line (forex) z 5 i 20 maja oraz 15 czerwca wskazują na spadek wartości waluty o 7 proc., rok do roku. Nominalnie wydaje się, że to nie wiele, ale przy zarządzaniu całym biznesem to z pewnością mocny sygnał do działań dyskontowych dla managementu biur podróży.
„ Największe spadki zanotowała Grecja”, informuje Michał Pilkiewicz, prezes zarządu Enovatis S.A. „Z naszych analiz wynika, że touroperatorzy z ofertą na tym kierunku obniżali ceny, rok do roku, średnio o 600 zł w maju i nawet o 900 zł w czerwcu (od 11 do 18 proc.). Powodem takiej sytuacji z całą pewnością są greckie zdarzenia gospodarcze i monetarne. Ich medialny obraz sprzedawany przez stacje telewizyjne zdecydowanie ostudził zakupy i rezerwacje w końcówce pierwszego półrocza”.

Lider rankingów, Egipt zanotował obniżki kosztów jednej rezerwacji w maju i czerwcu o 550 i 700 zł (11-12 proc.) w stosunku do ubiegłego sezonu. Tu za całą pewnością odpowiedzialność ponosi niższy kurs walut. Tunezja i Turcja straciły w tym samym okresie najmniej, bo zalewie o 300 do 500zł (7-9 proc.).

Równie sinusoidalny charakter miały wartości rezerwacji krajowych. O ile w maju zauważalny był wzrost średniej ceny, o nawet 28 proc., to już na początku czerwca spadła ona najpierw do poziomu sprzed roku, a dosłownie chwilę później, obniżyła się o kolejne 24 punkty procentowe. „Z całą pewnością dużą role odegrała powódź, która odwracała zainteresowania klientów od wypoczynku na południu Polski”, komentuje Aleksandra Kaźmierczak, brand manager portalu Wypoczynek.pl.
Wydaje się, obniżki zadziałały i pomogły touroperatorom sprzedać zalegające produkty. Już w lipcu ceny rozpoczęły wędrówkę w górę. Nominalne wzrosty za pierwsze dwa tygodnie lipca to 340 zł, czyli 7 proc. więcej za jedna rezerwację niż w czerwcu tego roku. „To wyraźny sygnał, że sprzedaż nabrała rozmachu, a co za tym idzie rynek ofert last minute kurczy się w oczach”, podsumowuje Ewelina Koperska, Product Manager Enovatis S.A. „W chwili obecnej lasty do Grecji stanowią tylko 10 proc. całej naszej oferty, a do Turcji 24 proc. W najlepszej sytuacji jest Tunezja, gdzie aż 50 proc. obecnej oferty to promocje w tzw. ostatniej chwili. Równie dobrze trzyma się Egipt, gdzie co 3 rezerwacja jest jeszcze w cenie promocyjnej (33 proc)”.

Zdarzenia losowe, gospodarcze, pogodowe i wahania kursów walut. Wszystko to mocno odbija się na polityce produktowej i cenowej. Obserwując znikające codziennie oferty last minute wrażenia można mieć jednoznaczne. Czekający z zakupami na ostatnią chwilę powinni się pośpieszyć. Taniej nie będzie, a oferta jest już ograniczona i jakościowo mocno przebrana.



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: