eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › GSM dla nieletnich

GSM dla nieletnich

2004-07-29 00:04

Większość przedsiębiorców działających w Internecie nie zamieszcza podstawowych informacji o oferowanych towarach i usługach - wynika z raportu Międzynarodowej Sieci Ochrony i Egzekwowania Praw Konsumenckich, do której należy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. We współpracy z Rzecznikiem Praw Dziecka UOKiK zweryfikował 36 witryn oferujących dzieciom i młodzieży świadczenia związane z telefonią komórkową.

Przeczytaj także: Dzień Dziecka: jak rodzice widzą przyszłość i rozwój zawodowy najmłodszych?

Przeglądanie stron internetowych przez instytucje zajmujące się ochroną konsumentów w 14 krajach ujawniło znaczne nieprawidłowości w sposobie oferowania usług telefonii mobilnej niepełnoletnim. Z danych przesłanych przez uczestników akcji wynika, że ich liczba jest ściśle związana z poziomem rozwoju rynku telefonii komórkowej w danym kraju: zauważyć można tendencję, że im bardziej jest on rozwinięty, tym częściej dostawcy – świadomie bądź nieświadomie – wprowadzają w błąd najmłodszych konsumentów.

Międzynarodowa akcja przeszukiwania Internetu potwierdziła, że do najczęściej oferowanych produktów dla niepełnoletnich należą: dzwonki do telefonów, logo, wygaszacze ekranu, tapety, animacje oraz gry. Badania polskich stron wykazały, że na żadnej z nich nie znalazły się wskazania limitu wiekowego – tj. informacje, czy konkretna strona jest dozwolona dla dzieci. W podsumowaniu akcji we wszystkich państwach tego typu zastrzeżenie umieszczono ogółem na zaledwie 6 proc. stron.

Wykryto także inne nieprawidłowości – znaczna część witryn nie udostępnia dostatecznych informacji o cenach i kosztach usług (39 proc. polskich oraz 31 proc. ogółem w państwach uczestniczących w akcji). W wielu przypadkach (38 proc. ogółem i 73 proc. witryn polskich) nie są podawane zasady świadczenia, jakie niepełnoletni otrzymuje będąc zarejestrowanym użytkownikiem usługi – chodzi na przykład o liczbę wiadomości otrzymywanych w ramach umowy (subskrypcji).

Użytkownicy Internetu nie uzyskują także informacji o wymaganiach technicznych koniecznych do skorzystania z usługi (nieprawidłowości tego typu ujawniono ogółem na 30 proc. stron i w 57 proc. witryn krajowych). Ponadto ponad połowa (61 proc.) zweryfikowanych polskich stron internetowych zawiera przemoc, niedozwolone treści erotyczne, zachęcające do spożywania alkoholu czy papierosów. Tego typu nieprawidłowości zauważono na niemal co drugiej (46 proc.) witrynie zagranicznej.

W przeglądaniu stron internetowych wzięły udział instytucje należące do Międzynarodowej Sieci Ochrony i Egzekwowania Praw Konsumenckich (International Consumer Protection and Enforcement Network) z 14 państw (Australia, Belgia, Dania, Estonia, Finlandia, Islandia, Kanada, Litwa, Łotwa, Polska, Norwegia, Szwecja, Węgry i Wielka Brytania). Cała akcja koordynowana była przez norweskiego Rzecznika Praw Konsumenckich – inicjatora przedsięwzięcia.

Zebrane w trakcie akcji przeszukiwania Internetu informacje miały zasadniczo posłużyć do celów badawczych (statystycznych). Jednak ze względu na skalę ujawnionych nieprawidłowości instytucje zajmujące się ochroną praw konsumenckich w poszczególnych krajach – w tym UOKiK – będą podejmować działania w celu zwalczania niekorzystnych dla rynku konsumenckiego praktyk, na które natknęły się podczas przeszukiwania sieci.

oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Strach przed atakiem

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: