Przemysł motoryzacyjny w 2009 r.
2010-07-19 12:05
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Przemysł motoryzacyjny - druga branża w Polsce
Na początku 2009 roku globalny kryzys znacząco wyhamował dynamikę sprzedaży pojazdów na całym świecie, w tym również w Polsce. Przez całą pierwszą połowę minionego roku miesięczna sprzedaż pozostawała na znacznie niższym poziomie niż rok wcześniej, dopiero trzeci kwartał przyniósł poprawę sytuacji.fot. mat. prasowe
fot. mat. prasowe
Na wprowadzenie programów pomocowych dla branży motoryzacyjnej zdecydowały się rządy trzynastu unijnych państw. Zachęcały one do złomowania starych aut i zakupu nowych, przy dopłatach wynoszących od 750 do 6500 euro, czytamy w raporcie. Niektóre programy oferowały klientom nieoprocentowane pożyczki w wysokości 10 tys. euro. Miało to bezpośrednie przełożenie na sytuację w naszym kraju: w 2009 roku, blisko co szósty sprzedany samochód osobowy został kupiony przez klienta z zagranicy. Większość z tych samochodów została zarejestrowana w Niemczech, gdzie popyt był stymulowany przez dopłaty wynoszące 2500 euro, niezależnie od kraju pochodzenia samochodu.
fot. mat. prasowe
2010 – rok obaw, rok nadziei
Jednym ze sposobów na zminimalizowanie negatywnych skutków spadku eksportu jest pobudzenie popytu wewnętrznego - na przykład poprzez zastąpienie akcyzy podatkiem uzależnionym od parametrów ekologicznych, czy też uregulowanie przepisów dotyczących możliwości odliczania VAT od pojazdów firmowych.
Według Jakuba Farysia, Prezesa Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, wprowadzenie takich rozwiązań zwiększy liczbę nowszych, bezpiecznych i ekologicznych samochodów na naszych jezdniach i przyczyni się do rozwoju przedsiębiorstw.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Elektromobilność: po 2035 roku zaleje nas fala używanych samochodów?
-
Samochody elektryczne podbiją rynek? Prognozy dla branży motoryzacyjnej
-
Co czeka automotive? Niepewne prognozy na 2023 rok
-
Branża motoryzacyjna czeka na odbicie. Pomoże elektromobilność?
-
Branża motoryzacyjna: wojna gorsza niż COVID-19?
-
Kiepskie nastroje w automotive. Ceny samochodów znowu w górę
-
Branża motoryzacyjna hamuje z inwestycjami
-
Automotive: ceny samochodów rosną, Polska odporna na COVID
-
Nad branżą motoryzacyjną zbierają się ciemne chmury?