Wskaźnik optymizmu VI 2010
2010-06-29 13:40
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Wskaźnik optymizmu V 2010
Obecnemu spadkowi optymizmu towarzyszy wyraźne zwiększenie obaw konsumentów przed szybszym wzrostem cen w ciągu najbliższego roku (+6 pkt. proc.). Obawy dotyczą także oczeki-wanej sytuacji materialnej Polaków za najbliższe 12 miesięcy. Udział osób, które spodziewają się pogorszenia sytuacji swoich gospodarstw domowych wzrósł o 4 pkt. procentowe do poziomu 14%. Wciąż jednak 24% konsumentów spodziewa się poprawy w tym czasie, zaś pozostali (62%) uważają, że ich sytuacja nie zmieni się.Pośród wskaźników składowych WOK największy spadek w tym miesiącu odnotowała skłonność do zakupów, która spadła o 3,0 pkt., osiągając poziom 99,9 pkt. Niższa wartość tego wskaźnika wynika w tym miesiącu przede wszystkim z gorszych ocen obecnego okresu jako korzystnego do zakupu dóbr trwałego użytku, podaje Ipsos.
Ocena klimatu gospodarczego również nieco się pogorszyła (-1,6 pkt.) osiągając wynik 86,0 pkt. Jest to związane z nieco większymi obawami Polaków przed zmianą sytuacji gospodarczej na gorsze w ciągu najbliższego roku, co może być echem strat spowodowanych przez powódź.
fot. mat. prasowe
fot. mat. prasowe
Informacje o badaniu
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 10 a 17 czerwca 2010 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1014 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl