Baza hotelowa na polskim wybrzeżu
2010-06-29 11:25
Przeczytaj także: Branża hotelarska stawia na Internet
Mimo wzrostu liczby wynajętych pokoi w 2008 r. obłożenie (42%) spadło o około 3 punkty procentowe w porównaniu z 2007 r., co jednak wiązało się ze znacznym wzrostem podaży miejsc noclegowych. Rosnącemu popytowi na usługi hotelowe na wybrzeżu towarzyszy bowiem ciągły rozwój bazy noclegowej. Powstają nowe hotele, a obiekty funkcjonujące poddawane są gruntownej modernizacji i rozbudowie.Zgodnie z danymi firmy Cushman & Wakefield, na obszarze polskiego wybrzeża funkcjonuje obecnie 115 hoteli, co stanowi 6,3% ogólnej liczby hoteli w Polsce. Wszystkie zlokalizowane są w miejscowościach położonych bezpośrednio nad morzem. Dominują hotele trzygwiazdkowe – 50 obiektów (46,4% miejsc noclegowych) i dwugwiazdkowe – 35 obiektów (19,8% miejsc noclegowych). Znaczny jest udział hoteli cztero- i pięciogwiazdkowych. Nad morzem działają obecnie 23 obiekty tych kategorii (32,2% miejsc noclegowych) i wszystkie zlokalizowane są w najbardziej popularnych kurortach nadmorskich, takich jak: Darłowo, Dźwirzyno, Jastarnia, Międzyzdroje, Kołobrzeg, Ustka, Ustronie Morskie czy Sopot.
Najlepiej rozwinięty rynek hotelarski na wybrzeżu Bałtyku mają Trójmiasto, Międzyzdroje, Kołobrzeg i Ustka. Rynek ten cechuje wysoka podaż hoteli, obecność na rynku hoteli najwyższej klasy (obiektów cztero- i pięciogwiazdkowych), stosunkowo wysokie obłożenie pokoi hotelowych oraz zróżnicowane usługi dodatkowe: SPA & Wellness, baseny, kręgielnie i inne. Najsłabiej rozwinięty rynek jest na wybrzeżu środkowym obejmującym obszar od Sarbinowa do Dębek.
„Rozbudowa i podniesienie standardu istniejącej bazy hotelowej, szczególnie na wybrzeżu środkowym, stanowią istotny czynnik wpływający na wykorzystanie i rozwój potencjału regionu. Jednak zdecydowanie ważniejszą kwestią jest poprawa infrastruktury transportowej, która znacznie skróci i usprawni dojazd do miejsca wypoczynku. Tylko wtedy możemy liczyć na stały wzrost wykorzystania miejsc noclegowych w nadmorskich hotelach”, mówi Dorota Malinowska, konsultant ds. nieruchomości hotelowych w Cushman & Wakefield.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Branża hotelowa czeka na odbicie w latach 2023-2024
-
Wakacje 2013: zakwaterowanie
-
Co oznaczają gwiazdki hotelowe?
-
Baza hotelowa polskich gór
-
Hotele w Polsce w 2009 r.
-
Polski rynek hotelowy wykorzystuje swoje przewagi
-
Inwestycje w nieruchomości hotelowe powoli się odbudowują
-
Hotele w Polsce nie świecą pustkami
-
W Polsce łatwo o bezpłatne parkingi hotelowe