Agencje interaktywne w 2009 r.
2010-06-01 00:16
Suma przychodów © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Rynek reklamy online w Polsce I poł. 2009
Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska już po raz drugi podjął się przeprowadzenia badania IAB CreativeEx, podsumowującego wydatki na kreacje (produkcję) w Internecie za poprzedni rok. Jego realizatorem na zlecenie IAB Polska jest polski oddział PricewaterhouseCoopes (PwC), z którą to firmą IAB współpracuje przy badaniu wydatków na reklamę internetową IAB AdEx. W badaniu wzięło udział 14 podmiotów: agencji interaktywnych lub działów interaktywnych agencji reklamowych.fot. mat. prasowe
Suma przychodów
Z badania IAB CreativeEX 2009 wynika m.in. że suma przychodów netto agencji interaktywnych bez mediów wzrosła o 6,3% w stosunku do 2008 (w 2008 r. wynosiła 69,9 mln PLN, w 2009 wynosiła 74,2 mln PLN), (6,9% z uwzględnieniem mediów, czyli planowania zakupu i obsługi mediów za pośrednictwem agencji interaktywnych, 2008 wynosiła 85,5 mln PLN, 2009 wynosiła 91,4 mln PLN).
fot. mat. prasowe
Udział rodzajów działalności w sumie przychodów
Udział rodzajów działalności w sumie przychodów również uległ zmianie. I tak w stosunku do 2008 roku, wzrost nastąpił w przypadku udziału: mediów (2%), hostingu (1%) oraz strategii i doradztwa (wzrost aż o 10%). Spadek natomiast nastąpił w przypadku udziału kreacji (10%) oraz IT (3%).
Z badania wynika, że zwiększyła się liczba realizowanych projektów na rynek polski, mniej zleceń natomiast agencje wykonywały na rynki zagraniczne.
fot. mat. prasowe
Czas realizacji projektów
W przypadku przeciętnego czasu realizowania projektów też widać zmiany. Wzrosła ilość długoterminowych projektów, trwających 3-6 miesięcy. O połowę zmniejszyła się liczba projektów realizowanych w ciągu miesiąca.
Widać wyraźny wzrost udziału motoryzacji, transportu, napojów alkoholowych i telekomunikacji w całkowitych obrotach w 2009. Spadek natomiast zanotowały sektory: finanse, handel, higiena, farmacja, komputery, media i książki, dvd, żywność, turystyka.
Wg 29% ankietowanych agencji branża interaktywna spodziewa się 21-40% wzrostu obrotów w 2010 roku, wg 21% ankietowanych wzrost będzie wynosił 5-10%, a wg 14% ankietowanych poziom wzrostu obrotów może przekroczyć 61%.
fot. mat. prasowe
Prognozy wzrostu obrotów w 2010
Do badania zostały zaproszone przez IAB Polska najbardziej znane agencje interaktywne oraz sieciowe agencje reklamowe wybrane przez przedstawicieli grupy roboczej „Agencje interaktywne” w IAB Polska. Udział w badaniu wzięło 14 agencji. Ostatnia uwzględniona w badaniu i wypełniona ankieta została przesłana do PwCPolska Sp. z o.o. w dniu 12 kwietnia 2010 r.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Rynek reklamy online w Polsce w I poł. 2019 r.
-
Rynek reklamy online w Polsce w I kw. 2019 r.
-
Rynek reklamy online w Polsce w 2018 r.
-
Rynek reklamy online w Polsce po III kw. 2018
-
Rynek reklamy online w Polsce I poł. 2016
-
Rynek reklamy online w Polsce 2015
-
Rynek reklamy online w Polsce III kw. 2015
-
Rynek reklamy online w Polsce 2014
-
Rynek reklamy online w Polsce 2013