eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Region CEE: portale rekrutacyjne a kryzys

Region CEE: portale rekrutacyjne a kryzys

2010-05-14 11:10

Region CEE: portale rekrutacyjne a kryzys

Fluktuacje zasięgów największych serwisów rekrutacyjnych (04.2008 - 12.2009) © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Globalny kryzys ekonomiczny pozostał nie bez wpływu na popularność serwisów rekrutacyjnych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Porównanie fluktuacji w zasięgach tego typu stron przynosi jednak zgoła zaskakujące wnioski, szczególnie w przypadku Republiki Czeskiej, gdzie wartości dla tych serwisów zanotowały znaczące spadki - podaje firma Gemius SA.

Przeczytaj także: Portale pracy a ich funkcjonalność

Kryzys, który rozpoczął się wiosną 2008, znacząco wpłynął na światowe gospodarki i codzienne życie wielu osób, a przy tym zdecydowanie zaznaczył swoją obecność w tak popularnym medium, jakim jest internet. Szczególnie warte zainteresowania jest z pewnością pytanie: czy niedawna recesja znalazła swoje odzwierciedlenie w popularności serwisów z ogłoszeniami o pracę, w sytuacji, gdy wiele z przedsiębiorstw dotkniętych kryzysem finansowym decydowało się na grupowe zwolnienia spowodowane cięciem kosztów?

fot. mat. prasowe

Fluktuacje zasięgów największych serwisów rekrutacyjnych (04.2008 - 12.2009)

Fluktuacje zasięgów największych serwisów rekrutacyjnych (04.2008 - 12.2009)



W oparciu o dane z badania gemiusAudience przeprowadzono analizę fluktuacji zasięgów największych serwisów rekrutacyjnych z Republiki Czeskiej, Słowacji, Polski i Rosji. Wyniki analizy dla Polski, Rosji i Słowacji okazały się odpowiadać przewidywaniom. W tych właśnie krajach największe serwisy rekrutacyjne, poza nieznacznymi wahnięciami, ostatecznie zwiększyły swoje zasięgi.

Gemius podaje, iż wzrost zainteresowania ogłoszeniami o pracę, będący implicite źródłem prezentowanych zmian, stał się widoczny nawet w Polsce, która, jako jedyna spośród wszystkich krajów UE, miała w 2009 roku dodatni PKB. Zaskakująca jest jednak sytuacja serwisów z ogłoszeniami o pracę w Czechach – w badanym okresie nie tylko nie wzrosły ich zasięgi, ale też zanotowano tam znaczące spadki w popularności podobnych serwisów. Paradoks ten dopełnia fakt, iż zgodnie z danymi Komisji Europejskiej, wzrost bezrobocia w Czechach był największy wśród czterech opisywanych krajów. Porównanie wyników za 01.2009 z tymi za 01.2010 daje podobny rezultat – widoczny spadek zasięgów w Czechach.

fot. mat. prasowe

Fluktuacje zasięgów największych serwisów rekrutacyjnych (01.2009 vs. 01.2010)

Fluktuacje zasięgów największych serwisów rekrutacyjnych (01.2009 vs. 01.2010)

Zdaniem ekspertów przyczyny zaobserwowanego paradoksu są trudne do ustalenia i można jedynie spekulować na temat bezpośrednich czynników, które doprowadziły do takiego stanu rzeczy. Być może sytuacja na rynku pracy nie była jednak tak dramatyczna, jak podała Komisja Europejska; niewykluczone również, że osoby, które kryzys zmusił do poszukiwania pracy, nie korzystały w tym celu z internetu. Kolejną prawdopodobną przyczyną może być przypuszczenie, iż w badanym okresie w internecie pojawiała się tak znikoma liczba ofert pracy, że większość osób zrezygnowała z tego kanału poszukiwania nowego zajęcia. Najprawdopodobniej jednak przyczyną zaobserwowanej sytuacji było połączenie wszystkich trzech czynników.

Informacje o badaniu
W oparciu o dane z badania gemiusAudience przeprowadzono analizę fluktuacji zasięgów największych serwisów rekrutacyjnych z Republiki Czeskiej, Słowacji, Polski i Rosji, które uczestniczyły w badaniu w okresie od kwietnia 2008 roku do grudnia 2009 roku. Dokonano również porównania ich zasięgów w styczniu 2009 i styczniu 2010.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: