eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rywalizacja w pracy nie dla Polaków

Rywalizacja w pracy nie dla Polaków

2010-04-17 00:10

Zacięta walka o tytuł pracownika miesiąca to temat wielu amerykańskich scenariuszy filmowych. W Polsce ta kwestia nie jest raczej poruszana, bo po prostu nie chcemy między sobą rywalizować. Potwierdzają to wyniki badań przeprowadzonych przez portal Praca.pl. Polscy pracownicy odpowiadali na pytanie dotyczące atmosfery w pracy. Najmniej, bo zaledwie 3 proc. respondentów przyznało, że najlepiej pracuje im się w atmosferze ostrej rywalizacji.

Przeczytaj także: Jak ważna jest atmosfera w pracy?

–Wynikiem rywalizacji zawsze jest czyjeś zwycięstwo i czyjaś porażka. Polskim pracownikom zdecydowanie lepiej wychodzi współpraca niż rywalizacja, która często przeobraża się w konflikt – twierdzi Michał Filipkiewicz, ekspert rynku pracy z Portalu Praca.pl. – Rywalizacji często towarzyszą negatywne, frustrujące uczucia takie jak zawiść, zazdrość, upokorzenie, lęk czy agresja. Z czasem te uczucia i drobne nieporozumienia mogą doprowadzić do poważniejszych konfliktów w zespole, które zdezorganizują lub utrudnią pracę, a na pewno pogorszą atmosferę w grupie – dodaje Filipkiewicz.

Rywalizacja dobra rzecz

Jednak szkoda, że polscy pracownicy nie potrafią zdrowo rywalizować, bo według specjalistów jest to najlepszy motor napędzający. – W przypadku handlowców rywalizacja jest najefektywniejszym sposobem działania. Niektóre osoby właśnie dzięki współzawodniczeniu zaczynają dawać z siebie wszystko. Najczęściej są to osoby, które potrzebują dużej dawki adrenaliny, aby złapać wiatr w żagle i odnieść sukces – mówi Marek Karczewski, ekspert rynku pracy z Portalu Praca.pl.

Polacy nie lubią też gdy: „Szef nie pozwala na luźne pogaduszki”. Taką odpowiedź zaznaczyło jedynie 5,5 proc. respondentów. – Polacy odzwyczajają się od stresu w pracy. Dziś wygląda to zupełnie inaczej niż kilkanaście lat temu. Szef już nie chce być samcem alfa, woli być wodzem, który stara się współdziałać z pracownikami i wspólnie cieszyć się odnoszonymi sukcesami – uważa Jerzy Roziński z krakowskiego Instytutu Psychologii Pracy.

Mój przyjaciel z biura

Zdecydowana większość przepytanych osób odpowiedziała, że najlepiej im się pracuje, gdy ich współpracownicy są przyjaciółmi i często spotykają się po pracy. Taką odpowiedź zaznaczyło prawie 70 proc. ankietowanych. – W pracy spędzamy jedną trzecią doby. Naturalnym jest, że chcemy w miejscu pracy stworzyć przyjazną atmosferę i starać się zjednywać sobie ludzi – mówi Jerzy Roziński.

Informacje o badaniu
Badanie ankietowe zostało przeprowadzone przez portal Praca.pl. W ankiecie wzięło udział ponad 2 tys. osób.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: