Wydatki Polaków na FMCG w 2009r. wzrosły
2010-03-12 13:03
Przeczytaj także: Rośnie sprzedaż FMCG na wsi
Jak podaje GfK Polonia, w ubiegłym roku sprzedaż produktów spożywczych i chemicznych wzrosła w Polsce o 2,5 proc. i osiągnęła 43 mld zł. Wewnętrzna konsumpcja w Polsce była jednym z fundamentów cudu gospodarczego: byliśmy jedynym krajem w Unii, w którym nie wystąpiła recesja (spadek PKB w 2009 r. w stosunku do 2008 r.).Wydatki na większość produktów spożywczych wzrosły, najmocniej w przypadku słodyczy i słonych przekąsek, informuje GfK Polonia. Sprzedaż przekąsek zwiększyła się aż 11 proc. wartościowo, co jest sporym zaskoczeniem dla rynku. Rosła też sprzedaż nabiału i kosmetyków. Mniej powodów do zadowolenia ma branża piwa, ale także w jej przypadku, mimo ilościowego spadu sprzedaży aż o około 10 proc., wartościowo nie było tak źle. Browary podniosły ceny swoich produktów.
Jednym z trendów, jakie wykryło GfK Polonia, jest wybieranie przez konsumentów tańszych produktów i szukanie okazji: promocji i wyprzedaży. Zyskują na tym sklepy dyskontowe, takie jak Biedronka czy Netto, które notują duże wzrosty sprzedaży. Według GfK udziały rynkowe sieci dyskontowych w handlu detalicznym wzrosły o 2 proc. (do 22 proc.). Wzrosła też sprzedaż w hipermarketach i supermarketach (o 1 proc.). Najbardziej skurczyła się sprzedaż sklepów tradycyjnych i wielobranżowych, bo aż o 3 proc., do 21 proc.
oprac. : Handel-Net.pl
Przeczytaj także
-
Najwyższe wydatki w e-commerce na artykuły spożywcze, najniższe na kulturę
-
Rekordowa inflacja uderza w finanse Polaków
-
Jak recesja wpływa na sytuację finansową Polaków?
-
Remont największym wiosennym wyzwaniem dla budżetu domowego
-
Majówka 2022 nie dla każdego. Polacy ograniczają wydatki
-
Popyt na kredyt konsumpcyjny wzrośnie?
-
ZPF: skłonność do wydatków rośnie, popyt na kredyty niski
-
ZPF: Polacy ograniczają zakupy, popyt na kredyty spada
-
Barometr Consumer Finance o 11 pkt w dół. A będzie jeszcze gorzej