eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Czy polscy przewoźnicy dają radę w kryzysie?

Czy polscy przewoźnicy dają radę w kryzysie?

2010-03-09 10:52

Czy polscy przewoźnicy dają radę w kryzysie?

Prognozy dotyczące liczby pojazdów do transportu osób w latach 2005-2012 © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Spowolnienie gospodarcze pociąga dziś wątpliwości na temat inwestycji w branżę transportową. Przewoźnicy potrzebują prognoz, które na podstawie informacji zebranych w różnych krajach Europy, pomogą podejmować decyzje biznesowe. Na zlecenie firmy DKV Euro Service szwajcarski instytut badań rynkowych "ProgTrans AG" sporządził analizę rynku transportu drogowego w 11 krajach Europy, w tym w Polsce.

Przeczytaj także: Stagnacja w europejskim transporcie drogowym. Poprawa możliwa w 2024 roku

Elementem badań DKV było prześledzenie koniunktury w branży transportowej od 2005 r. Okazuje się, że na tle innych krajów Europy polscy przewoźnicy funkcjonują dość dobrze. Ma to związek z optymistycznymi prognozami dotyczącymi naszego PKB, który ma wzrosnąć o 15% pomiędzy rokiem 2008 a 2012 – wykazując największą dynamikę w całym regionie.

Przeinwestowane floty

Z badania wynika, że w okresie spowolnienia gospodarczego spadł popyt na usługi przewoźników. Sytuację w branży pogorszył fakt, że w ciągu kilku poprzednich lat polskie firmy transportowe bardzo mocno inwestowały w rozbudowę swoich flot. „Wśród naszych klientów często obserwowaliśmy brak kalkulacji kosztów – zamiast zwiększać efektywność, dokupywali nowy tabor, mylnie przyjmując, że więcej pojazdów to większy zysk” – komentuje wyniki ankiet Michał Bałakier, prezes DKV Euro Service Polska, operatora kart paliwowych.

fot. mat. prasowe

Prognozy dotyczące liczby pojazdów do transportu osób w latach 2005-2012

Prognozy dotyczące liczby pojazdów do transportu osób w latach 2005-2012

Obok przeinwestowania, na słabą koniunkturę w branży wpłynęło też osłabienie polskiego eksportu w okresie wzmocnienia złotówki w drugiej połowie 2008 r. O ile więc wcześniej parki samochodowe powiększały się w tempie nawet 10% rocznie, o tyle dynamika ta gwałtownie spadła wraz z problemami w branży. Według prognoz DKV wzrost liczby pojazdów we flotach w ciągu najbliższych czterech lat ma wynieść tylko ok. 4% i tym samym zakłada bardziej racjonalne decyzje dotyczące powiększania parków samochodowych.

Popyt na usługi transportowe

Instytut ProgTrans szacuje, że ilość towarów transportowanych przez polskich przewoźników ma zwiększyć się w ciągu najbliższych trzech lat o ok. 10%. Analizy wskazują jednocześnie, że wzrost liczby kilometrów przejechanych w tym czasie przez te przedsiębiorstwa wyniesie jedynie 3%. Jak to możliwe?

fot. mat. prasowe

Prognozy dotyczące liczby pojazdów o masie od 3 t. w latach 2005-2012

Prognozy dotyczące liczby pojazdów o masie od 3 t. w latach 2005-2012

Odpowiedzią jest zmiana struktury flot spowodowana inwestycjami w parki samochodowe przed kryzysem. Okazuje się, że przed rokiem 2008 firmy angażowany się nie tyle w zakup nowych pojazdów, co w zwiększanie ładowności posiadanych. Wraz z pojawieniem się problemów w branży, popyt na usługi transportowe okazał się zbyt mały, aby wykorzystać ich możliwości. Stąd też spadki w branży utrzymujące się do końca 2009 r.

Od tamtej pory można zaobserwować nieznaczne ożywienie, którego odzwierciedleniem jest stabilny, choć bardzo umiarkowany wzrost wyników. Po drogach porusza się teraz mniejsza liczba samochodów, ale o większej ładowności. Prezes DKV Euro Service, Michał Bałakier, przewiduje, że zmiana struktury flot dotyczyć będzie w najbliższych latach w głównej mierze rozrobionego wcześniej transportu lokalnego. Zastępowanie nieefektywnych, małych pojazdów, większymi obserwować będziemy najsilniej w branży budowlanej.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: