eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Problemy wydajności systemu IT

Problemy wydajności systemu IT

2004-05-31 02:15

Wyniki niezależnego raportu z badań przeprowadzonych na zlecenie VERITAS Software przez firmę Dynamic Markets pokazują, że polscy menedżerowie IT nie są w stanie przewidzieć problemów związanych z wydajnością systemu. Pogorszenie wydajności systemów informatycznych dotyka większość przedsiębiorstw, ale działy IT nie potrafią zidentyfikować problemów, zanim użytkownicy je odczują.

Przeczytaj także: Systemy informatyczne w biznesie: realne koszty problemów

Pogorszenie wydajności miało wpływ na 92 procent przedsiębiorstw badanych w Polsce, a 32 procent firm informuje, że systemy uległy awarii na skutek trudnych wymagań stawianych im przez użytkowników. Przewidywanie problemów pogorszenia wydajności wydaje się być wyzwaniem dla wielu działów IT. W 82 procentach przedsiębiorstw działy IT dowiadują się o pogorszeniu wydajności dopiero wtedy, gdy zostaną powiadomione przez użytkowników, a w 68 procentach firm badanych w Polsce dział IT dowiaduje się o problemach dotyczących wydajności tylko wtedy, gdy system rzeczywiście ulegnie awarii.

Pomimo stosowania oprogramowania do monitorowania wydajności w 45 procentach firm uwarunkowana historycznie złożoność środowisk wpływa na to, że tylko 18 procent badanych uważa, że może całkowicie polegać na oprogramowaniu. Czterdzieści dziewięć procent przyznaje się, że nie posiada proaktywnego oprogramowania do zarządzania wydajnością aplikacji. Niezależnie od posiadania lub braku oprogramowania do monitorowania wydajności żaden z menedżerów IT w polskiej firmie nie potwierdził, że zawsze jest w stanie wykryć początkowe stadium pogorszenia wydajności. 45 procent może wykryć tylko potencjalne problemy w 50 procentach lub mniejszej liczbie przypadków, a mała, niemniej jednak znacząca liczba - 3 procent - przyznaje się, że w ogóle nie stara się wykrywać problemów związanych z wydajnością systemów.

Badania sugerują, że złożoność dzisiejszych infrastruktur IT może być przyczyną problemów menedżerów IT związanych z wydajnością. 56 procent przedsiębiorstw posiada więcej niż jeden interfejs do monitorowania i mierzenia wydajności, a tylko 18 procent korzysta z jednego interfejsu. Zadziwiające jest to, że 24 procent menedżerów IT nie jest pewnych, jakie interfejsy są wykorzystywane w ich firmach. Kilka interfejsów wymaga większej ilości pracowników, a badania wykazują, że średniej wielkości przedsiębiorstwo zatrudnia sześć osób do śledzenia i monitorowania wydajności systemów danych. Wśród firm badanych w Polsce tylko 18 procent zatrudnia zaledwie jedną osobę do tego celu, a 3 procent organizacji zatrudnia więcej niż pięć osób.

5 procent firm badanych w Polsce chce zredukować czas personelu poświęcony na monitorowanie wydajności systemu, a 21 procent potwierdza potrzebę konsolidacji procesu monitorowania wydajności. Połowa firm badanych w Polsce chce zwiększyć wykorzystanie istniejącego sprzętu, a 39 procent zredukować ilość przyszłych zakupów sprzętu. Jest to porównywalne ze średnią globalną - odpowiednio 51 i 30 procent.

28 procent firm w Polsce przyznaje się do nowych zakupów sprzętu w celu rozwiązania krótko- lub średnioterminowych problemów związanych z dostępnością, podczas gdy 90 procent potwierdza, że wskaźnik wykorzystania ich obecnego serwera jest mniejszy niż 80 procent. 79 procent potwierdza, że posiada niewykorzystane zasoby sprzętowe gotowe do użycia w przypadku problemów związanych z wydajnością, a 8 procent badanych przedsiębiorstw wyraża chęć redukcji ilości sprzętu znajdującego się w centrum przetwarzania danych.

"Istnieje wyraźna sprzeczność pomiędzy pożądanym i aktualnym stanem IT" - powiedział Piotr Nogaś, Architekt Systemów, VERITAS Software Poland. "Menedżerowie IT widzą potrzebę dostosowania wydajności systemu do wymagań biznesowych i dążą do spodziewanych efektów przy mniejszych środkach. Mimo to, typową sytuacją jest nadmierna pojemność, nadmierne koszty osobowe i nadmierna złożoność środowiska, a powiadamianie przez użytkowników jest najczęstszym sposobem, w jaki dział IT dowiaduje się o problemach związanych z wydajnością systemów. Wykorzystanie większej ilości sprzętu do rozwiązania problemu zwiększa złożoność infrastruktury i prowadzi do przekroczenia dostępnych zasobów. Zastosowanie alternatywnego oprogramowania, które umożliwia aktywne zarządzanie wydajnością istniejących zasobów IT wydaje się być efektywnym i opłacalnym rozwiązaniem."


Informacje na temat badania:
Badanie przeprowadziła firma Dynamic Markets na zlecenie VERITAS Software. Badane były średnie i duże przedsiębiorstwa zatrudniające ponad 500 pracowników. Badania obejmowały 604 menedżerów centrów przetwarzania danych odpowiedzialnych za ich funkcjonowanie i posiadających wiedzę na temat przepływu usług IT w ich organizacji. Ponadto 401 wywiadów zostało przeprowadzonych wśród grupy reprezentatywnej kierowników przedsiębiorstw, włączając zarządzanie kadrami, finanse i marketing. Badania przeprowadzono w następujących krajach (wielkość próbki): USA (125), Wielka Brytania (125), Francja (125), Niemcy (125), kraje skandynawskie (63), Beneluks (63), Hiszpania (63), Szwajcaria (63), Włochy (63), Polska (63), Afryka Południowa (63) i Bliski Wschód (63).

oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Kierunki rozwoju spamu

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: