eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wykorzystaj portale społecznościowe w firmie

Wykorzystaj portale społecznościowe w firmie

2010-02-17 09:43

Wykorzystaj portale społecznościowe w firmie

Postępy technologiczne, które zmieniły świat pracy © fot. mat. prasowe

Agencja zatrudnienia Manpower Polska opublikowała opracowanie eksperckie "Sieci społecznościowe a zarządzanie. Wykorzystanie potęgi portali społecznościowych", w którym zwrócono uwagą na kroki, jakie firmy powinny przedsięwziąć, aby wykorzystując potencjał portali społecznościowych budować trwałą przewagę konkurencyjną.

Przeczytaj także: Wydajność pracowników kluczowa dla firm

Firmy z różnym powodzeniem uczyły się, w jaki sposób czerpać korzyści z nowych technologii, nie narzucając przy tym zbytniej kontroli. We wczesnych latach funkcjonowania Internetu, w drugiej połowie lat 90-tych, wiele organizacji obawiało się, że pracownicy będą zbyt wiele czasu spędzać surfując po Internecie. Podjęto więc próby kontroli dostępu do stron www. Bez wątpienia, wielu pracowników faktycznie marnowało w ten sposób czas, ale znacząca część szybko nauczyła się, w jaki sposób korzystać z Internetu, by lepiej wykonywać swoją pracę. Internet stał się wartościowym narzędziem pracy służącym m.in. do wyszukiwania informacji czy śledzenia działań konkurencji.

Najnowsza technologia pojawiająca się coraz częściej w miejscach pracy to portale społecznościowe np. Facebook, LinkedIn, Twitter, Ning, Plaxo, Hi5 i Second Life. Służą one do nawiązywania kontaktów, komunikacji, wymiany informacji, a wszystko to dzieje się bez zbytniego wysiłku.

Co prawda, jak zauważają eksperci, wraz ze wzrostem popularności serwisów społecznościowych, granice między korzystaniem z tych serwisów przez pracowników w celach zawodowych i osobistych będą się zacierać. Dotyczy to szczególnie pracowników młodych. Kolejnym skutkiem będzie przedefiniowanie pojęcia pracy. Pracodawcy muszą uprzedzić ten trend i znaleźć sposób wykorzystania serwisów społecznościowych tak, aby pomóc pracownikom zachować równowagę.

Faktem jest również, ze serwisy społecznościowe wzbudzają wiele wątpliwości, co do ich wpływu na wydajność, reputację i bezpieczeństwo organizacji. Badanie Manpower pokazuje, ze 1 na 5 organizacji opracowała politykę regulującą korzystanie z zewnętrznych serwisów społecznościowych przez pracowników, głównie w celu uniknięcia spadków wydajności.

Eksperci zaznaczają jednak, że ważne jest, aby te wytyczne nie skupiały się na próbach kontrolowania zachowań pracowników na serwisach społecznościowych, ale zachęcały do takiego wykorzystania tych portali, aby przynosiły korzyść organizacji i jej pracownikom. Nie ma już odwrotu od serwisów społecznościowych. Najważniejsze jest określenie ich wartości dla organizacji oraz ukierunkowanie działań pracowników w taki sposób, aby zwiększyć ich wydajność.

Zdaniem ekspertów z Manpower Polska procesy zarządzania nie powinny ograniczać kreatywnych działań pracowników, które nierzadko dla pracodawcy pełnią rolę wartości dodanej. Zamiast tego, powinny tworzyć sprzyjającą atmosferę i promować kulturę korporacyjną wspierającą rozwój kreatywności. Szefowie muszą poszukać możliwości wykorzystania popularności i wartości biznesowej portali społecznościowych, aby poprawić wyniki i zrealizować długookresowe cele organizacji.

fot. mat. prasowe

Postępy technologiczne, które zmieniły świat pracy

Postępy technologiczne, które zmieniły świat pracy

Twitter, Facebook i inne platformy już dowiodły, że mogą stanowić prawdziwą wartość dla biznesu. Zaczynamy jednak dopiero rozumieć, w jaki sposób należy je wykorzystywać i dlatego tak ważne jest zachowanie otwartego umysłu. Podobnie jak w przypadku Internetu, to pracownicy sami wymyślą najlepsze sposoby wykorzystania serwisów społecznościowych do zwiększenia efektywności pracy. Jednakże, podobnie do innych postępów technologii, które zmieniły świat pracy – od telefonu poprzez PC aż po Internet – organizacje muszą dostosować swoja kulturę i praktyki, by zostawić pole potencjałowi, jaki mają portale społecznościowe.

W swoim opracowaniu Manpower kładzie nacisk na to, że pracodawcy powinni zwrócić szczególnie uwagę na:
  • Zachęcanie pracowników do innowacyjności, jeśli chodzi o wykorzystywanie portali społecznościowych. W ramach tych działań powinni promować pozytywne korzystanie z serwisów, m.in. wymyślanie sposobów ich wykorzystania do zwiększenia efektywności, dzielenie się najlepszymi praktykami związanymi z wykorzystaniem portali czy wprowadzenie konkursów na najlepsze pomysły.
  • Wyznaczanie wewnętrznych ekspertów pełniących funkcję mentorów ds. wykorzystania potencjału sieci. Zadanie osób, na co dzień wykorzystujących sieci społecznościowe w pracy, to przekazywanie tej wiedzy innym pracownikom. Stali użytkownicy zazwyczaj znajdują nowe zastosowania, dzięki czemu firmy mogą wdrażać innowacyjne pomysły i w efekcie zwiększać wydajność.
  • Przekazanie zarządzania kwestiami związanymi z portalami społecznościowymi pracownikom, dzięki czemu pracownicy bardziej zaangażują się we wsparcie wytycznych firmy. Jako osoby współodpowiedzialne za sukces firmy, będę aktywniej i z większym oddaniem wspierać wartości przedsiębiorstwa m.in. na portalach społecznościowych.
Powyższe działania mają na celu zwiększyć lojalność pracowników w stosunku do firmy, dzięki czemu w efekcie poprawi się ich efektywność, co z kolei wpłynie na lepszą wydajność firmy. Kolejną zaletą zachęcania pracowników do wykorzystywania serwisów społecznościowych jest wzmocnienie pozytywnego wizerunku firmy, czego skutkiem będzie m.in. przyciągnięcie utalentowanych pracowników czy większe zainteresowanie potencjalnych klientów współpracą z daną firmą. Istotnym elementem zwiększenia zaangażowania pracowników jest także zmniejszenie rotacji zespołu. W czasach, kiedy zamrażane są podwyżki wynagrodzeń i ograniczane przyznawanie nagród, pracodawcy powinni wykorzystać potencjał, jaki dają portale społecznościowe.

Do pobrania:

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: