eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Firmy rodzinne to głównie firmy mikro

Firmy rodzinne to głównie firmy mikro

2010-02-02 10:25

Przeczytaj także: Firmy rodzinne: liczy się utrzymanie kontroli i dyskrecja


Jak pomóc firmom rodzinnym rozwiązywać ich problemy? - projekt szkoleniowo-doradczy PARP realizowany we współpracy ze Stowarzyszeniem Inicjatywa Firm Rodzinnych

Zdaniem PARP jedną z głównych barier rozwoju firm rodzinnych mogą okazać się nieuświadomione braki w wiedzy lub nieuświadomione problemy, których nie dostrzegają właściciele firm. Taka sytuacja powoduje, że trudno zachęcić właścicieli firm rodzinnych do korzystania z pomocy doradcy i udziału w szkoleniach. Najrzadziej korzystają ze szkoleń firmy mikro (8% w ciągu ostatnich dwóch lat; spora część z nich uważa, że są za małe, aby korzystać z takich usług), częściej firmy małe (17%), najczęściej, ale i tak stosunkowo rzadko – firmy średnie (37%). Firmy mikro, wraz z firmami małymi, rzadziej deklarują również zainteresowanie usługą szkoleniową dla FR (odpowiednio 24% i 29%) niż firmy średnie (38%).

W chwili obecnej rynek szkoleń i doradztwa dla firm rodzinnych - pod kątem ich specyficznych, wynikających z rodzinnego charakteru potrzeb - w Polsce nie istnieje, a projektowana usługa szkoleniowo-doradcza będzie pierwszą na rynku, która zostanie skierowana do tej grupy docelowej.

PAPR wskazuje, że zainteresowanie tą usługą kształtuje się na niezbyt wysokim poziomie – przy założeniu, że usługa byłaby bezpłatna wyraża je co czwarty przedsiębiorca rodzinny. Trudno się temu dziwić, skoro połowa polskich firm rodzinnych to walczące o przetrwanie niewielkie firmy, nie dostrzegające w rodzinności specjalnej wartości. Firmami rodzinnymi, które charakteryzują się ponadprzeciętnym zainteresowaniem usługą szkoleniową są te, które:
  • doceniają znaczenie rodzinności
  • i/lub w których mogą ujawniać się problemy wynikające z:
    • obecności w firmie przedstawicieli kilku pokoleń (ich tłem jest zawsze sukcesja)
    • dokonującej się profesjonalizacji zarządzania.
Nawet jednak wśród firm wykazujących ponadprzeciętne zainteresowanie wysoki jest odsetek tych, których potrzeby w zakresie szkoleń są niesprecyzowane. Ogólnie pozytywne nastawienie do szkoleń i świadomość rodzinności pozwalają sądzić, że odpowiednia diagnoza potrzeb szkoleniowych pozwoli na trafną identyfikację najbardziej pożądanych kierunków rozwoju ich firmy. Wśród ogółu zainteresowanych usługą szkoleniowo-doradczą z największym zainteresowaniem wśród przedstawiciel firm rodzinnych spotkały się szkolenia z zakresu budowania strategii i planu rozwoju firmy rodzinnej (średnia użyteczności 9.58), na drugim miejscu znalazło się zarządzanie strategiczne w firmach rodzinnych (średnia użyteczność 8.28) na trzecim zaś – tworzenie wspólnej wizji rozwoju przez osoby należące do różnych pokoleń (7.81). Relatywnie wysoką średnią użyteczności uzyskało też szkolenie z zakresu rozliczania się z Urzędem Skarbowym przez firmy rodzinne (7.63).

Informacje o badaniu
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zleciła Pentor Research International zrealizowanie badań empirycznych dotyczących analizy polskich firm rodzinnych. Badanie składało się z trzech faz. Dobór próby był losowy warstwowy. Przebadano łącznie 1280 firm rodzinnych za pomocą bezpośrednich indywidualnych wywiadów kwestionariuszowych.

poprzednia  

1 2 3

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: