eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Sektor bankowy: dział IT ma się dobrze

Sektor bankowy: dział IT ma się dobrze

2010-01-20 00:32

Sektor bankowy: dział IT ma się dobrze

Struktura kosztów inwestycyjnych – CAPEX w bankach komercyjnych © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Raport międzynarodowej firmy doradczej KPMG "Efektywność organizacji IT w bankach. Badanie funkcji IT w bankach", opracowany na podstawie ankiet wypełnionych przez co piąty bank komercyjny i co czternasty bank spółdzielczy pokazuje, że światowy kryzys na rynkach finansowych nie wpłynął negatywnie na działalność działów IT w polskich bankach.

Przeczytaj także: Informatyka bankowa rośnie dzięki bankomatom

KPMG podaje, iż analizując odpowiedzi otrzymane od banków komercyjnych – zarówno w obszarze wydatków inwestycyjnych (CAPEX), jak i operacyjnych (OPEX) – można stwierdzić, że budżety nie ulegną dużym zmianom w 2010 w stosunku do 2009 roku. Większość banków komercyjnych zwiększy w tym roku wydatki operacyjne na IT, podczas gdy w przypadku inwestycji więcej ankietowanych planuje pewien spadek lub zamrożenie budżetów. W bankach spółdzielczych można zauważyć tendencje do zamrożenia wydatków operacyjnych i w nieco mniejszym stopniu inwestycyjnych. Ponad 60% banków spółdzielczych nie planuje żadnych zmian w wydatkach operacyjnych, a blisko 40% nie planuje zmian w zakresie nakładów inwestycyjnych. Te banki spółdzielcze, które przewidują zmiany w budżetach na IT w 2010 roku, znacznie częściej mówiły o planowanym wzroście nakładów niż ich zmniejszeniu.

fot. mat. prasowe

Struktura kosztów inwestycyjnych – CAPEX w bankach komercyjnych

Struktura kosztów inwestycyjnych – CAPEX w bankach komercyjnych

W raporcie czytamy, iż w roku 2009 banki komercyjne inwestowały mniej w sprzęt IT i sprzęt telekomunikacyjny (42% budżetu inwestycyjnego), a więcej w oprogramowanie (58%). Porównując dane z 2009 i 2008 roku wynika, iż w 2008 roku proporcje te były odwrotne i wyniosły odpowiednio 52% i 48%. Jak zauważa Krzysztof Radziwon, Partner w departamencie Doradztwa Gospodarczego KPMG: „Struktura nakładów inwestycyjnych na informatykę w efekcie kryzysu zmieniła się nieznacznie. Widoczna jest presja na ograniczenie zakupów infrastruktury w bankach komercyjnych, które aby móc konkurować na rynku ogólnopolskim, muszą inwestować w nowe rozwiązania i technologie, podczas gdy banki spółdzielcze, utrzymując stały poziom informatyzacji, są w stanie doskonale funkcjonować na obecnym rynku.”

Podział kosztów operacyjnych uległ zmianom charakterystycznym dla okresu spowolnienia gospodarczego. Symptomatyczne są zwłaszcza dwie – wzrost wydatków związanych z usługami zewnętrznych integratorów oraz praktycznie całkowite wyeliminowanie z budżetów usług „kontraktorów”. Zdaniem KPMG zmiany te świadczą o dwóch trendach – a mianowicie o outsourcingu usług do zewnętrznych dostawców (w celu obniżenia kosztów działów IT), i presji na większe obciążenie i lepsze wykorzystanie wewnętrznych zasobów. W bankach spółdzielczych rozkład kosztów w poszczególnych kategoriach IT w zasadzie nie uległ zmianie, co można interpretować jako brak faktycznego wpływu sytuacji gospodarczej na wewnętrzne budżety operacyjne w IT.

Najważniejsze wnioski z raportu „Efektywność organizacji IT w bankach”:


1.W porównaniu do banków na świecie departamenty IT w bankach w Polsce zatrudniają średnio mniej osób przy podobnym poziomie zatrudnienia ogółem.

Udział pracowników IT w polskich bankach w stosunku do ogólnej liczby pracowników waha się w przedziale od 4% do 9% ogółu zatrudnionych. Jest on zatem nawet dwukrotnie niższy niż światowa średnia wynosząca, według różnych analiz i własnych szacunków KPMG, około 10%. „Może to świadczyć o wysokim poziomie efektywności organizacji IT w polskich bankach, ale może to równocześnie oznaczać, że działy IT w naszych bankach są zbyt silnie obciążone w stosunku do stawianych im zadań” - zauważa Leszek Wroński, Partner, Szef Działu Doradztwa Gospodarczego KPMG na Europę Środkowo-Wschodnią.

2. Spowolnienie gospodarcze nie miało znaczącego wpływu na wielkość zatrudnienia w obszarze IT w bankach.

Stan zatrudnienia w działach IT większości badanych banków utrzymuje się bez zmian, a w wielu przypadkach wykazuje tendencję wzrostową. Widoczna jest przy tym wzmożona fluktuacja kadr. Aż 63% banków zwiększyło zatrudnienie w działach IT w 2009 roku. Tyko 29% respondentów zdecydowało się na redukcję zatrudnienia, która obejmowała od 3% do 7% zatrudnionych w IT. Można przypuszczać, że zwolnienia te były wynikiem naturalnej selekcji pracowników lub reorganizacji struktury operacyjnej, ale bardziej o charakterze ewolucyjnym niż wymuszonym kondycją banku.

 

1 2

następna

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: