eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Zła jakość obsługi klienta przynosi straty

Zła jakość obsługi klienta przynosi straty

2009-12-16 10:19

Zła jakość obsługi klienta przynosi straty

Globalne straty spowodowane niską jakością obsługi klienta w danym kraju (w mld USD) © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Z międzynarodowego badania konsumentów, przeprowadzonego na zlecenie firmy Genesys w 16 uprzemysłowionych krajach świata wynika, że niedostateczny poziom obsługi klienta powoduje w firmach straty sięgające 338,5 mld USD rocznie. Są one związane z całkowitą rezygnacją z usług firmy bądź z przechodzeniem klientów do konkurencji z powodu ich złych doświadczeń.

Przeczytaj także: Zła jakość obsługi klienta kosztuje 8,8 mld EUR

Podczas badania konsumentów zapytano o ich oczekiwania oraz propozycje zmian niezbędnych do poprawienia jakości ich doświadczeń związanych z obsługą klienta. Badanie zostało przeprowadzone w 16 krajach: Australii, Brazylii, Chinach, Czechach, Francji, Holandii, Indiach, Kanadzie, Meksyku, Niemczech, Nowej Zelandii, Polsce, Rosji, USA, Wielkiej Brytanii i Włoszech.

fot. mat. prasowe

Globalne straty spowodowane niską jakością obsługi klienta w danym kraju (w mld USD)

Globalne straty spowodowane niską jakością obsługi klienta w danym kraju (w mld USD)

Genesys zauważa, że straty były bardziej zauważalne wśród silnych gospodarek, jednak nie zawsze ta reguła znajdowała odzwierciedlenie w rzeczywistości. Dla przykładu Brazylia i Meksyk to dwa spośród czterech państw, które odnotowały najwyższe straty.

fot. mat. prasowe

Globalne straty spowodowane niską jakością obsługi klienta wg branż (w mld USD)

Globalne straty spowodowane niską jakością obsługi klienta wg branż (w mld USD)

Najlepiej i najgorzej ocenione branże

W zeszłym roku firmy świadczące usługi finansowe odnotowały straty przychodów wynoszące ponad 44 mld USD. Straty wśród dostawców telewizji kablowej i satelitarnej wyniosły 37 mld USD. Dostawcy usług bezprzewodowych i internetowych stracili 36 mld USD, a branża usług naziemnych 33 mld USD. Według badania średnia wartość każdego straconego klienta wynosi 243 USD rocznie. Straty zostały zdefiniowane jako przeniesienie transakcji do konkurencji (63% konsumentów) oraz rezygnacja z usług (37% konsumentów).

fot. mat. prasowe

Branże, które zdaniem klientów najlepiej i najgorzej zajmują się obsługą klienta

Branże, które zdaniem klientów najlepiej i najgorzej zajmują się obsługą klienta

Genesys zaznacza jednak, iż nawet w przypadku branż najbardziej narażonych na straty, takich jak usługi finansowe, są również dobre wiadomości. Firmy świadczące usługi finansowe postrzegane są w większości pozytywnie, podczas gdy inne branże, takie jak telekomunikacja, zostały ocenione znacznie niżej – negatywnych opinii jest w ich przypadku dwukrotnie więcej w stosunku do pozytywnych. W trakcie badania poproszono konsumentów, aby wybrali branże, które ich zdaniem najlepiej i najgorzej zajmują się obsługą klienta. Najwięcej pozytywnych ocen otrzymały dobra konsumenckie, podróże/hotelarstwo oraz usługi finansowe, a negatywnych branża telekomunikacyjna oraz agencje rządowe.

Powody, dla których klienci odchodzą

Przebadani konsumenci podali również powody, dla których rezygnują z dalszej współpracy bądź kontaktów z firmami. Większość konsumentów twierdzi, że najbardziej zadowoleni są ze sprawnego działania kompetentnego przedstawiciela działu obsługi klienta. Główny problem stanowi natomiast brak spójności pomiędzy rozwiązaniami samoobsługowymi i możliwością skorzystania z pomocy konsultanta. Według konsumentów głównymi czynnikami powodującymi niską jakość obsługi klienta są:
  • utknięcie w opcjach automatycznego systemu obsługi;
  • konieczność długiego oczekiwania na obsługę;
  • konieczność powtórnego opisywania problemu;
  • przedstawiciel nie potrafi udzielić odpowiedzi na zapytanie klienta.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: