eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › System wartości w firmach 2009

System wartości w firmach 2009

2009-12-04 14:00

System wartości w firmach 2009

Najpopularniejsze wartości w skali międzynarodowej © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Wśród najważniejszych wartości, które firmy w Polsce wskazują jako kluczowe w swojej strategii są: satysfakcja klienta (obecna w deklaracjach 39% firm), jakość (35%) i innowacyjność (35%) - dopiero na dalszym miejscu - wynika z badania "Corporate Values Index 2009" sieci firm doradczych ECCO Network obejmującego 3800 największych firm z 11 krajów.

Przeczytaj także: Jakość a system wartości firmy

„Corporate Values Index 2009” to druga edycja międzynarodowych badań, które po raz pierwszy były zrealizowane w 2006 roku. Tegoroczny raport wskazuje na różnice, które zaszły od tamtego czasu. W skali międzynarodowej wzrosło np. znaczenie wartości takich jak zaufanie, odpowiedzialność, zrównoważony rozwój, czy odpowiedzialność społeczna. Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytania o skalę zastosowania przez biznes wartości jako koncepcji planowania strategii zarządzania i marketingu. Ideą raportu jest też przedstawienie różnic między systemami wartości określanymi przez firmy działające w różnych krajach, w różnych branżach, przez przedsiębiorstwa różnej wielkości.

„Widać też, że więcej firm na świecie stara się podkreślać swój udział w tworzeniu społeczeństwa obywatelskiego, we współpracy” – komentuje Norbert Ofmański, dyrektor zarządzający On Board PR – „Niestety Polska, podobnie jak np. Ukraina nie wypada pod tym względem najlepiej”.

W skali międzynarodowej aż 77,5% firm objętych badaniem (łącznie 3726) definiuje własny system wartości. Najczęściej spotykany (54% przypadków) zestaw obejmuje 3-5 pozycji. Dużo rzadziej mamy do czynienia z mniejszą (9% przypadków) lub większą (29%) liczbą określanych wartości firmowych.

W raporcie czytamy, iż jeśli przyjrzeć się pozycjom na globalnej liście rankingowej wartości w firmach ze wszystkich krajów, można wyróżnić ich trzy grupy. Są wśród nich takie, które pojawiają się zdecydowanie najczęściej, w ponad 30% deklaracji (Major values). Inne pojawiają się rzadziej, choć znajdują się w deklaracjach co najmniej 15% - 30% firm (Dominant values). W końcu są też takie, które, mimo że w skali globalnej zajmują dalsze miejsca, pojawiają się średnio w deklaracjach 10-15% przedsiębiorstw (Strong values). Cała reszta pojawia się na tyle rzadko, że trudno mówić o ich szczególnej roli w skali międzynarodowej. Wśród nich zdarzają się oczywiście również takie, które nabierają znaczenia w konkretnych branżach czy krajach.

fot. mat. prasowe

Najpopularniejsze wartości w skali międzynarodowej

Najpopularniejsze wartości w skali międzynarodowej

Major values

Dwie wartości, które zajęły najwyższe miejsca w rankingu, to tak jak w roku 2006 - jakość i innowacyjność. Wartość, która zajęła pozycję trzecią z kolei to satysfakcja klienta. W 2006 wartość ta znalazła się bardzo blisko leaderów. W badaniu z 2009 roku utrzymała trzecią pozycję, ale osiągnęła nieco niższy wynik procentowy. Satysfakcja klienta pozostaje ciągle wartością istotną. Zachowała bardzo silną pozycję w Indiach oraz w Austrii, a także wysoki wynik w firmach międzynarodowych. Jej pozycja obniżyła się w krajach śródziemnomorskich, a mianowicie w Hiszpanii i we Włoszech.

Major values znalazły się wśród 5. najpopularniejszych wartości w każdym kraju, z małym wyjątkami. W firmach międzynarodowych, jakość zajmuje 6. pozycję, znacznie z tyłu za wartościami odnoszącymi się do relacji międzyludzkich. Podobnie wygląda sytuacja we Francji. Natomiast w Austrii, Niemczech i na Ukrainie jakość zajmuje wysoką pozycję w rankingu. Innowacyjność z kolei podkreślana jest we wszystkich krajach, a zwłaszcza w Indiach, Holandii oraz w Wielkiej Brytanii (1. miejsce).

Dominant values

Zaraz za Major Values, uplasowało się 6 kolejnych wartości, które znalazły się w ponad 15% firmowych zestawów wartości. Są to: satysfakcja klienta, przejrzystość, środowisko, odpowiedzialność społeczna, sukces oraz know-how.

W porównaniu z rokiem 2006, duch współpracy nie został już zaliczony w poczet dominujących wartości. W zamian za to, w tym roku znalazły się tu: odpowiedzialność społeczna oraz sukces.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: