eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Marki własne detalistów w Polsce 2009

Marki własne detalistów w Polsce 2009

2009-12-03 12:50

Marki własne detalistów w Polsce 2009

Czy widział(a) lub słyszał(a) Pan(i) o produktach następujących marek? © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

PMR Research - dział badawczy firmy PMR - przeprowadził badanie na ogólnopolskiej próbie konsumentów. Badanie przeprowadzono we wrześniu 2009 roku. Celem projektu było zbadanie zwyczajów zakupowych konsumentów oraz ich poglądów na temat marek własnych.

Przeczytaj także: Marki własne detalistów w Polsce 2008

Najpopularniejsze marki własne

fot. mat. prasowe

Czy widział(a) lub słyszał(a) Pan(i) o produktach następujących marek?

Czy widział(a) lub słyszał(a) Pan(i) o produktach następujących marek?

Z badania wynika, że najbardziej rozpoznawalnymi w Polsce markami własnymi są Tesco oraz Real Quality, rozpoznawane przez 61% respondentów. 60% rozpoznaje także markę Carrefour, a 40% kolejną markę sieci Tesco, czyli Tesco Korzystny Zakup. Słabą rozpoznawalność miały takie produkty jak: Wiodąca Marka, Pierwsza Cena i ECO+. Wniosek jaki można wyciągnąć z odpowiedzi na to pytanie jest taki, że respondenci wskazali głównie te marki, których nazwa kojarzy się lub zawiera nazwę sklepu.

fot. mat. prasowe

Jakie rodzaje produktów żywnościowych pod marką własną kupował(a) Pan(i) w ciągu ostatnich 2 tygodni

Jakie rodzaje produktów żywnościowych pod marką własną kupował(a) Pan(i) w ciągu ostatnich 2 tygodni?

Rodzaje produktów żywnościowych kupowanych pod marką własną

W ramach zakupów produktów marek własnych, najczęściej kupowana jest żywność i chemia gospodarcza. Jeśli chodzi o produkty żywnościowe kupowane pod marką własną, najczęściej kupowane to nabiał, produkty suche i sypkie takie jak makarony, kasze, ryż, mąka, kawa i herbata. Dość dużą popularnością cieszą się też produkty rybne i mięsne oraz słodycze.

Postrzeganie marek własnych

PMR zauważa, iż obecnie postrzeganie marek własnych zmienia się, a ich pierwotny wizerunek – produktów z najniższej półki – stopniowo traci na aktualności. Kupowanie marek własnych nie jest już tylko traktowane jako sposób na oszczędne zakupy (66% odpowiedzi), ale także na zakupy sprytne, mądre (56%). Ponad dwie piąte ankietowanych deklaruje, że kupuje produkty detalistów częściej niż rok temu, a 27%, że marki własne stanowią znaczną część ich zakupów.

fot. mat. prasowe

Postrzeganie marek własnych

Postrzeganie marek własnych

Podczas badania zadano także między innymi pytanie o sklep, w którym respondenci najczęściej dokonują zakupów. Cztery wyraźnie najpopularniejsze sieci handlowe to Biedronka, Real, Tesco i Carrefour.

fot. mat. prasowe

Jak nazywa się sklep, w którym najczęściej robi Pan(i) zakupy?

Jak nazywa się sklep, w którym najczęściej robi Pan(i) zakupy?

Informacje o badaniu
Badanie miało charakter ogólnopolski. Przeprowadzono je w dniach od 16 do 20 września 2009 roku. W każdym województwie wybrano dwa miasta, a następnie na podstawie tzw. próby random-route wybrano respondentów. Do próby włączono wszystkie miasta wojewódzkie oraz wybrane z każdego województwa miasto z populacją pomiędzy 10 000 a 100 000 mieszkańców. Próba liczyła 416 osób. Uzyskane tą metodą wyniki zostały poddane procedurze ważenia. Metodą wykorzystaną w badaniu był wywiad osobisty, przeprowadzany w miejscu zamieszkania ankietowanych. Respondentami były osoby odpowiedzialne w gospodarstwie domowym za zakupy towarów żywnościowych oraz artykułów codziennego użytku.

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: