eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Idea CSR nieznana młodym internautom

Idea CSR nieznana młodym internautom

2009-11-26 13:27

Idea CSR nieznana młodym internautom

Nawet jeśli nigdy nie zetknęłaś/zetknąłeś się z tym terminem, wskaż te działania, które kojarzą Ci s © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Z badania przeprowadzonego przez firmę Gemius S.A. we współpracy z Forum Odpowiedzialnego Biznesu wynika, że aż 64% młodych konsumentów (w wieku od 18 do 25 lat) nigdy nie zetknęło się z pojęciem społecznej odpowiedzialności biznesu. Te mało optymistyczne wyniki wskazują na konieczność wprowadzenia zmian do polskiego systemu edukacji, który obecnie nie uwzględnia nowych zjawisk społecznych i ekonomicznych.

Przeczytaj także: Polskie firmy a komunikacja działań CSR

Ogólnym celem badania „Młodzi konsumenci o CSR” było określenie postaw polskich młodych konsumentów wobec działań CSR, a w szczególności zaufania do różnych źródeł informacji na temat odpowiedzialnego biznesu oraz potrzeb informacyjnych związanych z dostępem do takiej wiedzy.

Z badania Gemius przeprowadzonego we współpracy z FOB wynika, że niewielu młodych konsumentów w wieku 18-25 lat kiedykolwiek miała styczność z pojęciem CSR. Zaledwie 16% badanych zetknęło się z pojęciem CSR. Jednakże zdecydowana większość osób w wieku 18-25 lat (64%) nigdy nie miała styczności z Corporate Social Responsibility. Co piąta badana osoba nie potrafiła określić czy kiedykolwiek zetknęła się z CSR.

fot. mat. prasowe

Nawet jeśli nigdy nie zetknęłaś/zetknąłeś się z tym terminem, wskaż te działania, które kojarzą Ci s

Nawet jeśli nigdy nie zetknęłaś/zetknąłeś się z tym terminem, wskaż te działania, które kojarzą Ci się z pojęciem biznesu prowadzonego w sposób odpowiedzialny społecznie.

Badanie pokazuje, że niewielu też potrafi poprawnie wymienić firmy prowadzące działalność odpowiedzialną społecznie. Respondenci, najczęściej kojarzyli CSR z etycznym, uczciwym i rzetelnym prowadzeniem biznesu, uwzględniającym dobro pracowników, klientów i społeczności lokalnej. Wcześniejsze zetknięcie się z pojęciem CSR owocowało pełniejszym definiowaniem tego zjawiska. Osoby, które zetknęły się z CSR ponad 3 razy częściej wymieniały firmy prowadzące biznes odpowiedzialny niż pozostali respondenci. Wśród nazw korporacji kojarzonych z CSR najczęściej wymieniano firmy Procter&Gamble, Danone, Coca-Cola, Microsoft, Nestlé, Avon, Tesco, Unilever, Polsat, czy TVN. Niektóre osoby wskazywały organizacje pozarządowe lub ośrodki pomocy społecznej jako organizacje kierujące się zasadami CSR. Świadczy to o błędnym kojarzeniu terminu biznes odpowiedzialny społecznie.

Badani najczęściej stykali się z informacjami o CSR w szkole/na studiach (59%). Najrzadziej taka wiedza docierała do nich od rodziców/znajomych (6%). Jednocześnie to informacjom od rodziców i znajomych ufali najczęściej. W internecie, który okazał się drugim najczęściej wykorzystywanym źródłem informacji, młodzi konsumenci najczęściej stykali się z informacjami o CSR na stronach korporacyjnych, na portalach tematycznych i wikipedii. Najmniej wiarygodne źródła pozyskiwania wiadomości o CSR to media –telewizja, prasa i internet. Najbardziej zrozumiałe informacje o biznesie odpowiedzialnym młodzi konsumenci uzyskują z radia, od rodziców i na studiach/w szkole. Z kolei najmniej zrozumiałe wydają im się informacje docierające z telewizji, prasy i wydarzeń kulturalnych. Ciekawe wydaje się, że dość nisko oceniono zrozumiałość informacji o CSR pochodzących od pracowników firm prowadzących biznes w sposób odpowiedzialny społecznie.

fot. mat. prasowe

W jaki sposób kiedykolwiek aktywnie poszukiwałaś/eś informacji na temat biznesu odpowiedzialnego spo

W jaki sposób kiedykolwiek aktywnie poszukiwałaś/eś informacji na temat biznesu odpowiedzialnego społecznie?

Ponad połowa osób, które zetknęły się z pojęciem CSR w ogóle nie szukały aktywnie takich informacji. Ci, którzy czynnie szukali, uzyskiwali je głównie za pośrednictwem wyszukiwarek internetowych (20%), książek i stron korporacyjnych (16% i 15%) oraz słowników/podręczników (12%).

Zdecydowana większość respondentów (56%) chętnie dowiedziałaby się więcej na temat biznesu odpowiedzialnego społecznie. Co piąty badany nie potrafił określić, czy chciałby uzyskać takie informacje, a niespełna ¼ (23%) nie byłaby zainteresowana taką wiedzą.

Badani respondenci postrzegają informacje o CSR raczej jako element marketingu i promocji. Mimo tego rozpowszechnianie wiedzy o działaniach CSR pozytywnie wpływa zarówno na wizerunek firmy w sposób ogólny, jak i w węższych aspektach (np. w kontekście employer brandingu).
Przeczytaj także: CSR: etyka i biznes w jednym CSR: etyka i biznes w jednym

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: