eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Branża turystyczna a potencjał Internetu

Branża turystyczna a potencjał Internetu

2009-11-06 07:20

49% Polaków w wieku 15+ deklaruje korzystanie z Internetu, wynika z zakończonego w kwietniu 2009 roku badania Net Track firmy Millward Brown SMG/KRC. Daje nam to blisko 14,8 mln świadomych konsumpcyjnie Polaków. Dalsze analizy pokazują, że 74% polskich internautów korzysta z sieci codziennie lub prawie codziennie, 62% z nich używa Internetu co najmniej od 3 lat - podaje agencja wirtuale.pl

Przeczytaj także: Branża turystyczna a Facebook

Internet rośnie szybko w siłę i stanowi dziś drugie medium w kraju jeśli chodzi o wydatki reklamowe. Pomimo kryzysu wciąż notuje wzrost praktycznie w każdej dziedzinie z jaką wchodzi w interakcje. Wydawać by się mogło, że turystyka od dawna wykorzystuję pełnię możliwości Internetu. Czy faktycznie? Agencja wirtuale.pl zauważa, że odpowiedź na to pytanie wcale nie jest taka oczywista.

Jak pokazują wyniki raportu Gemius „Turystyka wśród internautów” – Internet to najpopularniejsze źródło informacji turystycznej wśród osób korzystających z sieci. Ponad połowa (58 %) internautów planujących wyjazd z biurem podróży, wskazała informacje z sieci jako najczęściej wykorzystywane podczas planowania wyjazdu. Z kolei w raporcie „Produkty i usługi turystyczne w internecie” przygotowanym przez Google czytamy: „Porównanie danych z lat 2006–2008 potwierdza, że rośnie znaczenie Internetu w procesie wyszukiwania oraz zakupu produktów turystycznych, zarówno gdy zakup dokonywany jest w sieci, jak i poza nią”.

Dotychczas Internet umożliwiał swoim użytkownikom korzystanie z oferty biur podróży, zakup wycieczki czy biletu, rezerwację hotelu oraz szeroki dostęp do informacji. Jak się do tego ma rodzima turystyka? Z badań wykonanych dla Ministerstwa Sportu i Turystyki wynika, że „Popyt na usługi noclegowe w 2008 r. w Polsce wzrósł. Liczba korzystających z całej bazy noclegowej zbiorowego zakwaterowania osiągnęła 19,2 mln, a liczba udzielonych noclegów 55,3 mln”.

Przeważająca część z tego to noclegi udostępnione przez niewielkie podmioty (właścicieli kwater prywatnych, moteli i pensjonatów). Jak z ich punktu widzenia wyglądają możliwości jakie niesie ze sobą najszybciej rozwijające się na świecie medium? wirtuale.pl podaje, że właściciele takich obiektów, to zwykle prywatne osoby z ograniczonymi możliwościami inwestycyjnymi. Wciąż rzadkością są zatem profesjonalne serwisy WWW, czy wydatki na reklamę. Przeważająca większość to profile na różnego rodzaju bazach noclegowych, jak spanie.pl, czy nocowanie.pl. Właścicieli pokoi często nie stać na zaawansowane wykorzystanie Internetu w swoich działaniach. A możliwości jest wiele.

Niezagospodarowaną przestrzenią są rezerwacje online, z których już korzystają hotele i biura podróży. Cytując wspomniany wcześniej raport Google: „Użytkownicy sami wykazują zapotrzebowanie na informacje online, obserwujemy wzrost odsetka osób poszukujących online informacji związanych z usługami turystycznymi wśród wszystkich polskich internautów. W 2007 roku było to 81 proc., w 2008 już 86 proc. Najważniejszymi wyzwaniami dla branży w tym kontekście staje się z jednej strony maksymalne ułatwianie procesów dla internautów deklarujących chęć zakupu online […], z drugiej zaś wzbogacanie stron treścią, aby ułatwić podjęcie decyzji kupującym lub rezerwującym usługi turystyczne.”

Dalej czytamy: „Patrząc z perspektywy funkcjonalności strony, aż 30 proc. ankietowanych wyraziło chęć zakupu online, ale witryna nie dała im takiej możliwości. Jeśli do tej grupy dołączylibyśmy tych, którzy już takiego zakupu dokonali, to mamy bardzo dużą grupę ankietowanych, gotowych do dokonania zakupu online. […]Zapewniając dostęp do informacji, przedstawiciele branży turystycznej ułatwiają samym sobie pracę. Jeśli klient kupi wycieczkę przez internet, koszty jego obsługi spadają.”

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: