Od czego zależy sukces firmy?
2009-10-31 02:22
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Nowe cele strategiczne źródłem przewagi konkurencyjnej
Najważniejsze czynniki sukcesu to innowacyjność, kluczowe kompetencje i orientacja rynkowa. Jak jednak zaznaczyliśmy, w ostatecznym rozrachunku to innowacyjność i umiejętności przywódcze najwyższego kierownictwa są prawdziwym źródłem przewagi konkurencyjnej i ponadprzeciętnego sukcesu. Czynniki te wywierają swój wpływ na:- charakter kultury organizacji – lub raczej kultury przedsiębiorczości – którą rozumiemy jako kulturę cechującą się takimi wartościami, jak dynamizm, przedsiębiorczość i gotowość do podejmowania ryzyka, kulturę, w której członkowie kierownictwa są przedsiębiorcami i innowatorami skłonnymi do podjęcia ryzyka, a za priorytety uznaje się wzrost i innowacyjność;
- siłę kultury przedsiębiorstwa, czyli jego tożsamość i wartości przekazywane pracownikom;
- zdolność innowacyjną przedsiębiorstwa w zakresie produktów, procesów i modelu biznesowego;
- tworzenie i rozwój wyjątkowych zasobów i umiejętności składających się na kluczowe kompetencje, które z kolei stanowią podstawę strategicznych decyzji i innowacji.
Teraz chcielibyśmy jeszcze raz podkreślić to, co – w naszej opinii – w największym stopniu decyduje o sukcesie firmy. Jednego możemy być pewni: bez właściwej postawy, wartości, norm i orientacji najwyższego kierownictwa rozwój kultury innowacyjności jest właściwie niemożliwy. Kultura taka sama w sobie z pewnością jednak nie wystarczy. Należy wykorzystać odpowiednie metody i procesy, które zagwarantują, że przedsiębiorstwo będzie zarządzane z ukierunkowaniem na rynek. Trzeba również skupić uwagę na obszarach, w których firma ma wyjątkową pozycję i zalicza się do grona najlepszych.
Nasze badania wykazały ponadto, że prawdopodobieństwo sukcesu jest znacznie większe w przedsiębiorstwach, w których wspomniane czynniki są dobrze rozwinięte i pozostają we wzajemnych relacjach. Na podstawie naszych spostrzeżeń stworzyliśmy ogólny model zarządzania organizacją.
Oczywiście dla każdego elementu tego modelu opracowano oddzielne metody i narzędzia. Nie zostały one szczegółowo opisane w niniejszej książce, ponieważ naszym celem było wskazanie punktu wyjścia. W tym miejscu chcielibyśmy ponownie przytoczyć najważniejsze pytania, jakie powinni sobie zadać przywódcy każdego przedsiębiorstwa:
oprac. : Wolters Kluwer Polska
Przeczytaj także
-
Budowanie strategii firmy - pomocne pytania
-
Strategia błękitnego oceanu
-
Wykorzystać potencjał (i próżność) konsumenta
-
Inteligencja organizacji - klucz do przewagi przedsiębiorstwa
-
Technologie informacyjne w biznesie - jakie korzyści?
-
Strategia marketingowa firmy z branży kulinarnej. Jak zmaksymalizować efekty?
-
Przemysł: jak budować przewagę konkurencyjną?
-
Cena czy jakość? Czym konkuruje polski eksport?
-
Idea gospodarki o obiegu zamkniętym wchodzi w fazę realizacji