Recesja zmienia zachowania zakupowe
2009-08-26 13:37
Przeczytaj także: Europejczycy to coraz więksi pesymiści
Wyniki badania pokazują, że konsumenci w Wielkiej Brytanii są najbardziej konserwatywni ze wszystkich Europejczyków, jeśli chodzi o planowane wydatki – ponad połowa konsumentów brytyjskich (55%) planuje zmniejszyć poziom swoich wydatków, podczas gdy średnia w Europie wynosi 31%. Z kolei Polska jest jedynym krajem, w którym nadchodzący rok jest postrzegany jako szansa na inwestowanie i zwiększenie wydatków oraz na korzystanie z promocji i rabatów.Inne wybrane wyniki z ogólnoeuropejskiego badania:
- Zacisze domowe – Powraca tendencja do doceniania prostych życiowych przyjemności, takich jak na przykład spędzanie czasu w domu z rodziną i przyjaciółmi. Ludzie odkryli na nowo proste przyjemności, często niewymagające wydawania pieniędzy – na przykład uprawianie ogródka, przyjmowanie gości, gotowanie czy częstsze przebywanie z rodziną i przyjaciółmi.
- Konsumpcja pod lupą – Wiele osób weryfikuje swoją definicję luksusu, unikając zakupów pod wpływem chwilowego impulsu i uważniej prześwietlając swoje zakupy pod kątem opłacalności. Nowym szykiem stało się kupowanie tanio, ponieważ konsumenci unikają ostentacji i buntują się przeciwko postawom konsumpcyjnym. Jednocześnie wygląda na to, że konsumenci pozostają niezwykle lojalni wobec marek, które lubią i do których mają zaufanie. Wielu respondentów z zaangażowaniem opowiadało o konkretnych markach, które – ich zdaniem – zdecydowanie zasługują na to, aby płacić za nie trochę więcej.
- Drobne przyjemności – Spadły wydatki na duże zakupy, ale Europejczycy nadal wydają pieniądze na drobne, niedrogie przyjemności, dzięki którym mogą poprawić sobie samopoczucie. Przykłady to: czekolada z górnej półki, dobra książka czy czasopismo, rodzinne wyjście do kina, butelka dobrego wina do domowego posiłku.
W całej Europie można zaobserwować ogromne różnice w poglądach na obecny kryzys oraz zróżnicowany poziom optymizmu co do przyszłości gospodarczej poszczególnych krajów. Konsumenci brytyjscy są największymi optymistami w Europie – 42% z nich spodziewa się, że stan gospodarki się poprawi, podczas gdy średni wskaźnik w Europie wynosi 25%. Z kolei Rumunia i Niemcy to kraje, gdzie mieszka najmniej optymistów (tylko 15% konsumentów w Rumunii i 17% w Niemczech sądzi, że sytuacja gospodarcza się polepszy).
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Jakość życia: Wiedeń na szczycie, Warszawa na odległej pozycji
-
Wakacje 2015: dokąd jadą Europejczycy?
-
Europejczycy cenią bezpieczeństwo w pracy
-
Wybory do Parlamentu Europejskiego wg Polaków
-
Europejczycy a ochrona środowiska
-
Wymiar sprawiedliwości wg Europejczyków
-
Problemy ekologiczne według Europejczyków
-
Ameryka i Europa: społeczne stereotypy
-
Europejczycy martwią się bezrobociem