eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPrzemysł › Silna pozycja branży mięsnej

Silna pozycja branży mięsnej

2009-08-19 14:03

Rzemiosło wędliniarskie w Polsce przetrwało niejeden kryzys ekonomiczny, wiele wojen i innych nieszczęść. Strażnikami tej tradycji są małe i średnie zakłady mięsne. Regionalne receptury i technologie to ich broń w walce z narastającą dekoniunkturą.

Przeczytaj także: Branża mięsna i rozwiązania IT

Obecny kryzys jest ogólnoświatowy i w różnym stopniu dotyka wszystkie podmioty gospodarcze. Jednak zdaniem Kazimierza Stańczyka, wiceprezesa Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP, mniejsze zakłady, szczególnie w branży spożywczej, są bardziej odporne na wahania koniunktury od wielkich koncernów. Mogą łatwiej dopasowywać działalność do zmieniających się realiów rynku.

Dynamiczne wdrażanie zmian jest możliwe w małych i średnich zakładach dzięki nierozbudowanej przesadnie administracji - podkreśla wiceprezes SRW RP. Właściciel małej firmy w obliczu trudności na rynku natychmiast skoryguje produkcję, tak aby zminimalizować straty. Małe zakłady mięsne potrafią też łatwo zmienić profil technologiczny, aby dostosować go do aktualnych potrzeb rynków regionalnych, na których działają.

Sąsiad, klient, kontrahent

Regionalni i lokalni producenci wędlin tworzą gospodarcze związki sąsiedzkie. To naturalne aby wytworzyć tradycyjną kiełbasę o określonych parametrach, potrzebny jest odpowiedni surowiec. Dostarczyć go może sąsiad hodowca trzody chlewnej do masarni rzemieślniczej. Gotowy produkt sprzedaje się miejscowemu gospodarstwu agroturystycznemu lub lokalnemu restauratorowi. W tym układzie każdy z jego elementów pracuje na własny rachunek, jednocześnie umacniając kontrahentów.

W obecnych realiach rynkowych przed małymi i średnimi zakładami mięsnymi otwierają się zupełnie nowe perspektywy. Zarówno uchwalona po paroletnim oczekiwaniu uchwała o funduszach promocji artykułów rolno-spożywczych, jak i wiele innych regulacji na szczeblu krajowym, a także unijnym, sprawiają, że producenci wędlin tradycyjnych zaczynają na szerszą skalę rozważać rozwój eksportu. Szczególnie atrakcyjnymi konsumentami wyrobów tradycyjnych wydają się być żyjące za granicą skupiska Polaków. Wyraźnie widać też narastające zjawisko przygranicznej turystyki konsumenckiej - zwłaszcza na zachodniej granicy kraju.

Regionalne specjały mogą zdobywać unijne certyfikaty. Ich producenci coraz częściej biorą udział w różnego rodzaju wystawach i targach międzynarodowych. W ocenie Kazimierza Stańczyka, ogólnoeuropejska tendencja do promowania regionalnych przetworów spożywczych umacnia się. Jednak w tej sprawie mamy jeszcze wiele do zrobienia. Liczba produktów zarejestrowanych na europejskiej liście produktów tradycyjnych jest wciąż zbyt mała - akcentuje wiceprezes SRW RP. Nasze stowarzyszenie wspólnie z Radą Gospodarki Żywnościowej podejmuje działania w celu umieszczenia na liście kolejnych wyrobów związanych z dziedzictwem kulturowym poszczególnych regionów Polski.

 

1 2 3

następna

oprac. : Łukasz Rawa / Rynek Spożywczy Rynek Spożywczy

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: