eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek e-commerce: w 2009 r. stagnacja?

Rynek e-commerce: w 2009 r. stagnacja?

2009-07-30 13:40

Rynek e-commerce: w 2009 r. stagnacja?

Źródła informacji o produkcie © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Firma Gemius SA od 5 lat bada kondycję sektora e-commerce w Polsce. Co roku notowany był kilkuprocentowy wzrost odsetka internautów dokonujących zakupów w sieci. Najnowsza fala badania pokazała jednak, że udział klientów e-sklepów i aukcji internetowych nie zmienił się w porównaniu z rokiem ubiegłym. Czy mamy zatem do czynienia ze stagnacją na polskim rynku e-commerce?

Przeczytaj także: E-commerce w Polsce 2022. Są najnowsze dane

Podobnie jak przed rokiem dwóch na trzech polskich użytkowników sieci (tj. 66 proc.) deklarowało, że choć raz skorzystało z możliwości zakupu produktu lub usługi za pośrednictwem sieci – wynika z raportu „E-commerce w Polsce”, przygotowanego przez Gemius SA we współpracy ze Skąpiec.pl. Mimo to, polski rynek e-commerce można uznać za rozwojowy – blisko 80 proc. kupujących w sieci zamierza nadal dokonywać e-zakupów z częstotliwością nie mniejszą niż dotychczas. Co więcej, 44 proc. internautów niekupujących dotąd w sieci zamierza dokonać takiej transakcji w przyszłości.

Świadomi i aktywni klienci sektora e-commerce

Polscy internauci stają się coraz bardziej świadomymi i aktywnymi klientami aukcji oraz sklepów internetowych. Rozpoczynając zakupy w sieci wiedzą gdzie poszukiwać danego produktu lub informacji o nim. W porównaniu z rokiem ubiegłym wyraźnie spadła popularność wyszukiwarek jako pierwszego źródła informacji o poszukiwanych produktach. Częściej niż przed rokiem internauci decydują się na bezpośrednie odwiedzenie stron znanych aukcji i sklepów internetowych oraz porównywarek cen.

fot. mat. prasowe

Źródła informacji o produkcie

Źródła informacji o produkcie

Co drugi klient sklepów i aukcji internetowych (50 proc.) zapytany o znajomość porównywarek cen odpowiada, że zna i korzysta z tego typu serwisów – to kilkuprocentowy wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym. O przyczynach ich rosnącej popularności opowiada Monika Janiszewska, Specjalista ds. PR w Skąpiec.pl: „Porównywarki cen mają tę przewagę nad innymi źródłami informacji o produktach, że oferują kompleksową informację w jednym miejscu. Internauta może dostosować wyszukiwane produkty do swoich upodobań, zapoznać się z opiniami na temat wybranego towaru i wyszukać sprzedawcę, który jest oceniany jako wiarygodny, a zarazem oferuje atrakcyjne ceny. Serwisy porównujące ceny mają również całą masę przydatnych przy dokonywaniu zakupów opcji, jak np. alarmy i prognozy cenowe, przewodniki zakupowe czy mapki geolokalizacyjne.”

Rosnącą aktywność polskich internautów w sektorze e-commerce dobrze obrazuje statystyka kupujący vs. kupujący i sprzedający na aukcjach. Tegoroczna fala badania pokazała, że udział osób dokonujących zakupów i jednocześnie wystawiających produkty na aukcjach internetowych wzrósł o 6 pkt. proc. w porównaniu z 2008 rokiem.

fot. mat. prasowe

Aktywność internautów na aukcjach internetowych

Aktywność internautów na aukcjach internetowych

Zaprezentowane w raporcie wyniki badania Megapanel PBI/Gemius pokazują wyraźną różnicę w aktywności klientów sklepów i aukcji internetowych. Co prawda liczba użytkowników tych serwisów jest podobna, to jednak na aukcjach dokonywanych jest blisko 8 razy więcej odsłon niż w sklepach. Użytkownicy przeglądają więcej pojedynczych aukcji niż podstron sklepowych. Poza tym poświęcają znacznie więcej czasu aukcjom (średnio ponad 5 godzin miesięcznie) niż sklepom (średnio 45 minut w skali miesiąca). Przeciętny użytkownik w marcu 2009 roku dokonał blisko 580 odsłon stron aukcyjnych i niespełna 73 odsłony w sklepach online. Z czego wynika różnica w statystykach oglądalności tych serwisów?
Przeczytaj także: E-commerce powoli hamuje E-commerce powoli hamuje

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: